수학 교수-학습을 위한 컴퓨터 응용 프로그램 모형설계에 따른 대화형 실행매체(IMTs)의 작성에 관한 소고

A Note on the Relationship between IMTs and the Prototype Design of Computer Applications in the School Mathematics

  • 발행 : 1999.07.01

초록

컴퓨터를 활용한 수학 교수-학습 자료 및 방법에 대한 다양한 접근이 시도되어지고 있다. 그러나 최근 복합 매체 기술의 접목으로 개인 사용자를 위한 매체가 주를 이루면서 '누가 제어를 하는가\ulcorner' 라는 문제에 부딪히게 되었다. 본 논문에서는 이러한 문제를 해결하기 위해 집단 사용자들이 실시간 직,간접으로 연결 된 대화형 매체에 접속하여 실시간으로 과정을 실행할 수 있을 뿐만 아니라, 제한적이나마 변화를 통한 학습정보의 재구성을 기할 수 있는 컴퓨터 대수 체계기반(CASME)과 연계한 응용 프로그램의 개발모형에 대해 알아보고,이를 사용하여 작성된 대화형 실행 매체를 통한 수학 학습의 모형을 제시하고자 한다.

This article made overtures of the relationship between interactive mathematics texts nd the prototype design of computer application with Computer Algebra System Math. Engine, linking together in the school mathematics. School teachers and researchers would try to construct mathematical materials with computers in educating students in the middle and high school grades. As the individual users come to manage hyper-media materials, so they meet with the problem of 'Who does control?'A mass user would be concerned with interactive mathematics materials directly or off-line at realtime and manipulate the process of problem-solving symbolically with MathView/sup 11)/ and ON-Math/sup 12)/. Discussion was made in developing the factor in the domestic situation and reaching out their hands for it. In conclusion, a user may reform the information of math-curriculum limitedly.

키워드