Improving Strategies for Public Office Management System through the Electronic Document Implementation

전자문서 활용을 통한 공공부문 사무관리체계 혁신 방안

  • Published : 1999.12.01

Abstract

Information technologies have been wide spread in the public sector, especially government administrative of office. Most of the Korean internal government, IT influence focused on the hardware and input system, not so fast realized, and don't have fundamental development less of business dimension. And now, the electronic document implementation efficiently satisfies the government's process and management through the reduction of manned working steps. This study suggested the elimination of old ragged custom based on paper document. inner basis environment composing for the using of electronic document and the introduce of digitized network tele-working system etc, for the highly execution of future digital management system.

정부를 비롯한 공공부문에 정보기술이 도입된 것은 어제 오늘의 일이 아니다. 그러나 정부에서 지금까지 하드웨어와 투입 중심으로 전개된 정보화의 영향력은 민간에 비해 빨리 실현되지 못하였고, 공공부문의 업무방식에는 근본적인 변화가 별로 나타나지 못했다. 이제 전자문서의 활용은 공공사무의 처리 및 업무의 능률성을 향상시키고 수작업 절차를 간소화함으로써 효율적인 관리를 가능하게 한다. 따라서 전자적 사무관리체계의 활성화를 위해 종이문서위주의 업무처리 관행의 축소, 전자문서화 촉진을 위한 기관 내적 기반 조성. 네트워크 연계를 통한 원격근무체계 등이 추진되어야 한다.

Keywords