The Cognitive Differences between the Processes Making Hyperlinking and Citing Decisions in Scholarly Environments: A Qualitative Study

학술 환경 속에서 하이퍼링크와 인용 결정을 내리는 과정들 사이에 인식의 차이점들에 관한 연구

  • Kim, Hak-Joon (Department of Communication Art at Sejong University)
  • Published : 1999.09.01

Abstract

The purpose of this research was to investigate cognitive differences between the processes making hyperlinking and citing decisions as perceived by scholarly authors themselves. 15 Indiana University faculty and doctoral students who had published at least one scholarly electronic paper containing at least one external hyperlink were interviewed. Four different types of hyperlinking behaviors were emerged from the interview data. The findings of the study revealed that there are no consensually agreed-upon conventions on the use of hyperlinks in scholarly environments although the majority of the authors tend to follow the implicit norms of conventional citation practices.

본 연구의 목적은 학술 환경 속에서 하이퍼링크와 인용 결정을 내리는 과정들 사이에 인식의 차이점들을 조사하는 것이었다. 적어도 하나의 외부 하이퍼링크를 포함하는 하나 이상의 전자 학술논문을 출판한 15명의 인디애나 대학 교수들과 박사과정 학생들이 인터뷰되어졌다. 네 가지 다른 형태의 하이퍼링크 행위들이 그 인터뷰 자료에 대한 내용분석을 통해 확인되어 졌다. 비록 대다수의 저자들의 하이퍼링크 행위가 관습적인 인용 행태의 함축적인 규범들을 따르는 경향이 있음에도 불구하고, 학술 환경 속에서 하이퍼링크들의 사용에 대한 어떤 일치된 관례들이 존재하지 않고 있음이 본 연구를 통해 밝혀졌다.

Keywords