Analysis of Inquiry Activity in the Chemistry Part of Middle School Science Textbook

중학교 과학 교과서중 화학 부분의 탐구활동 분석

  • 이봉훈 (부산대학교 자연과학대학 화학과) ;
  • 하영숙 (충렬여자중학교)
  • Published : 19990400

Abstract

The inquiry activities closely related to chemistry which were presented in the 4 middle school science textbooks were compared and analyzed. The total volume of chemistry part was 64.8 pages (22.3%), which were the smallest one in the four categories of science. The total numbers of inquiry activities related to chemistry were 171; 59 for the first grade, 47 for the second, and 65 for the third grade and those were composed of 29 observations, 20 measurements, 113 experiments, 9 data explanations, no investigation and discussion. Therefore, the major inquiry activity was experiment (66.7%) and this maldistribution will need to be improved.

4종의 중학교 과학 교과서의 화학 단원을 중심으로 이에 수록된 탐구 활동의 내용을 교과서 및 학년별로 비교, 분석하였다. 과학 교과서의 단원별 쪽수와 비율 분석 결과, 전체 평균 290.2쪽에서 화학 분야가 차지하는 쪽수는 64.8쪽(22.3%)으로 과학 4개 분야 중 최소를 나타내었고 화학 분야의 총 탐구 활동 수 171회중 1학년은 59회, 2학년은 47회, 3학년은 65회이었으며, 탐구 활동 중 관찰 수가 29회, 측정 수가 20회, 실험수가 113회, 자료 해석 수가 9회, 조사 및 토의 수는 0회로 탐구 활동 중 실험 활동이 66.7%나 되어 화학 분야의 탐구 활동이 실험 활동에만 치우쳐 있으므로 이를 개선할 필요가 있으리라 생각되었다.

Keywords

References

  1. 한국과학교육학회지 v.4 손연아;이학동
  2. 중학교 교육과정 교육부
  3. 경북대학교 교육대학교 석사 학위 논문 이미희
  4. 과학 탐구학습의 과제와 방향 김찬종
  5. 중학교 과학 1,2,3학년 교과서 김시중(외 13인)
  6. 중학교 과학 1,2,3학년 교과서 공구영(외 12인)
  7. 중학교 과학 1,2,3학년 교과서 송인명(외 7인)
  8. 중학교 과학 1,2,3학년 교과서 유구환(외 7인)
  9. 화학교육 v.24 강대훈;백성혜
  10. 연세대 교육대학원 석사 학위 논문 위유진
  11. 화학교육 v.19 최병순;한미애