Optimum Design of Suspension Systems Using a Genetic Algorithm

유전 알고리즘을 이용한 현가장치의 기구학적 최적설계

  • 이덕희 (회원, 한양대학교 기계설계) ;
  • 김태수 (회원, 한국과학기술연구원) ;
  • 김재정 (회원, 한양대학교 기계설계)
  • Published : 2000.09.01

Abstract

Vehicle suspension systems are parts which effect performances of a vehicle such as ride quality, handing characteristics, straight performance and steering effort etc. Kinematic design is a decision of joints` position for straight performance and steering effort. But, when vehicle is rebounding and bumping, chang of joints` displacement is nonlinear and a surmise of straight performance and steering effort at that joints` position is difficult. So design of suspension systems is done through a inefficient method of tried-and-error depending on designer`s experience. In this paper, kinematic design of suspension systems was done through the optimal design using a genetic algorithm. For this optimal design, the function for quantification of straight performance and steering effort was made, and the kinematic design method of suspension systems having this function as the objective function was suggested.

Keywords

References

  1. SAE paper 890098 Synthesis and Analysis of Suspension Mechanisms with Use of Displacement Matrices Suhm C.H
  2. ASME Paper NO.82-DET-130 Synthisis of Five-link Spatial Motion Generator Sandor, G.N., Kohli, D, Zhuang, X. Relnholtz, C.F.
  3. 한국자동차공학회 논문집 v.2 no.3 민감도 해석을 이용한 현가장치의 동역학적 최적설계 탁태오
  4. 한국자동차공학회 논문집 v.5 no.1 직접미분법을 이용한 현가장치의 기구학적 민감도 해석 민현기, 탁태오, 이장무
  5. 한국자동차공학회 논문집 v.3 no.4 차량 현가장치의 기구학 적민감도 해석 문홍기
  6. Society of Automotive Engineers. Inc. Fundamentals of Vehicle Dynamics Thomas D. Gillespie
  7. Mechanial Dynamics ADAMS/VEHICLE User's Guide
  8. 유전자 알고리즘을 이용한 동역학적 구조물의 최적설계 황상문, 성활경
  9. 한국자동차공학회논문집 v.6 no.4 유전자 알고리즘을 이용한 차량 승차감 개선에 관한 연구 백운태, 성활경
  10. 한국자동차공학회 자동차 기술 핸드북 한국자동차공학회
  11. 기구학적 사상을 이용한 더블워시본 현가 장치의 기구학적 설계 정병주
  12. 한국자동차공학회논문집 v.7 no.3 차량현가장치의 최적설계시스템 개발 황원걸, 김우영, 임형은
  13. 유전자 알고리즘 Zbigniew Michalewicz, 공성곤