A Study on the Environmental factors of Department Store Lobbies

백화점 로비공간의 환경요인에 관한 연구

  • 임명주 (안상공과대학 산업디자인과) ;
  • 장찬범 (한서대학교 실내디자인과) ;
  • 곽희준 (협성대학교 실내디자인과)
  • Published : 2000.02.01

Abstract

The planning of large department store is differ from designing other spaces because it holds items to sell. To make effective selling area, those items are to be showed enough to attract potential customers. In well planned space, customers would enjoy shopping convenientiy and comfortably. There are some requirements to make those kind of space. First, the design must consider customers needs. Second. the design must show items own values effectively. And third is identity of the store. At this point entrance or lobby area would possibly take major role to imprint identity and store concept. The purpose of study is to make well planned lobby area in order to lead customers traffic patterns to effective selling spaces. The method of this study is establishing hypothesis about interior and exterior aspects which effect to traffic patterns. And build condition that helps testing the hypothesis. Through the processes mentioned above, we would possibly reach the result like, First, It is important to reserve enough lobby space to prevent oversizing of selling space and advise effective traffic patterns. Second, Organize the aspects that could cause the change of customers traffic patterns and bring those customers selling point. Third, Make useful context which can attract customers passing by.

백화점의 디자인은 다른 공간의 디자인과는 달리 그 속에 상품을 담고 있는 공간으로 어떻게 상품을 효과적으로 보여주어 고객들에게 강한 욕구를 불러일으킴으로써, 상품을 기억시키는 충동이 아니라 상품을 구입하게 만드는 역할을 하는 것이다. 그러기 위해서는 고객을 위한 디자인, 상품을 위한 디자인이 우선 갖추어져야 하며, 점포의 아이덴터티와 이미지가 가장 중요한 개념으로 떠오르게 된다. 이러한 관점에서 볼 때, 점포의 아이덴터티와 이미지를 가장 먼저 고객에게 전달하는 공간인 로비의 중요성을 인식하고 이에 대한 개선안을 계획, 제시할 필요가 있다. 본 연구에서는 변화하는 소비자의 요구를 만족시키고 자연스럽게 고객을 유도할 수 있는 쾌적하고 편리한 로비공간을 계획하여 지층부분의 원활한 흐름을 유도하는데 그 목적이 있으며, 고객흐름에 영향을 끼치는 내,외부 환경 요인들에 관한 가설을 세우고, 실제조사를 통해 그러한 가설을 검증하여 그 결과가 계획에 반영될 수 있도록 하였다. 분석결과 지층부분의 내, 외적 환경요인이 어떻게 고객의 흐름에 영향을 끼치는 가를 알 수 있으며, 실질적인 조사를 통하여 분석된 자료결과를 적용하여 중간영역으로서의 기능을 갖춘 로비공간 개선안을 제시할 수 있다.

Keywords