EDUCATIONAL MANAGEMENT SCIENCE/OPERATIONS RESEARCH SOFTWARE: A SURVEY REVIEW

  • Kim, Eyong-B (Marketing/Management Dept. Bamey School of Business University of Hartford) ;
  • Kang, Shin-Cheol (MIS Department Han-Nam University)
  • 발행 : 2000.06.01

초록

본 연구의 목적은 MS/OR 과목을 가르치는 교수들이 계량 소프트웨어 패키지들에 대해 가지고 있는 인식을 조사하기 위한 것이다. 본 연구는 미국 대학에 근무하고 있는 MS/OR 담당교수들에 대한 설문을 중심으로 이루어졌다. 연구결과, 현재 MS/OR 과목을 담당하고 있는 교수들은 기존의 소프트웨어 패키지들이 계산속도, 제공되는 모형의 종류, 다룰 수 있는 문제의 크기 그리고 알고리즘의 정확성 등에 만족하고 있는 것으로 나타났다. 그러나, 이들 교수들은 기존 패키지들의 'what-if'분석 능력, 그래픽 기능, 모형 및 해(Solution)에 대한 설명기능, 출력물의 해독 용이성 그리고 사용의 용이성에 대해서는 불만을 가지고 있는 것으로 나타났다.

The purpose of this research was to investigate instructors perceptions on the use of quantitative educational software packages in management science and operations research (MS/OR) related courses. The investigation was conducted using a questionnaire survey of MS/OR instructors at US universities. The authors found that instructors were satisfied in the use of existing MS/OR educational software packages to effectively support their teaching in terms of computational speed, number of models offered, size of problems, and accuracy of algorithms. However, many instructors were not satisfied with the tutoring capability of packages such as 'what-if'analysis, graphics availability, explanation capacity, readability of output, and ease of use.

키워드