Surface Modification of Steel Tire Cords via Plasma Etching and Plasma Polymerization Coating : Part II. Characterization

플라즈마 고분자 코팅에 의한 강철 타이어 코드의 표면 개질 : 제2부. 타이어 코드의 분석

  • Kang, H.M. (Department of Materials Science and Engineering Kwangju Institute of Science and Technology) ;
  • Chung, K.H. (Department of Polymer Engineering, The University of Suwon) ;
  • Kaang, S. (Faculty of Applied Chemical Engineering, Chonnam National University) ;
  • Yoon, T.H. (Department of Materials Science and Engineering Kwangju Institute of Science and Technology)
  • 강현민 (광주과학기술원 신소재공학과) ;
  • 정경호 (수원대학교 고분자공학과) ;
  • 강신영 (전남대학교 응용화학공학부) ;
  • 윤태호 (광주과학기술원 신소재공학과)
  • Published : 2000.03.31

Abstract

Zinc plated steel tire cords were subjected to RF plasma etching of argon, followed by plasma polymerization coating of acetylene or butadiene in order to enhance adhesion to rubber compounds. Plasma polymerization was carried out under optimized conditions of 10 W, 30 sec, 30 mTorr for acetylene and butadiene gas, while plasma etching was performed at 90W, 10min and 30mTorr. The adhesion of tire cords was evaluated via Tire Cords Adhesion Test (TCAT) and the failure surfaces of the tested samples were analyzed by SEM. Polymer coating by plasma polymerization was also characterized by FT-IR, Alpha-Step and dynamic contact angle analyzer in order to elucidate the adhesion mechanism.

아연 도금된 강철 타이어 코드의 접착성 향상을 위하여 아르곤 플라즈마로 에칭후 아세틸렌 또는 부타디엔 플라즈마 고분자 중합으로 코팅하였다. 플라즈마 고분자 중합은 10W, 30분, 30mTorr에서 실시하였으며, 아르곤 에칭은 90W, 30초, 30mTorr에서 실시하였다. 타이어 코드의 접착력은 TACT으로 측정하였으며, 파괴 표면을 주사전자현미경으로 분석하였다. 또한 플라즈마고분자로 코팅된 타이어 코드의 표면을 FT-IR, Alpha-step 및 접촉각 측정기로 분석하여 접착 메카니즘을 규명하고자 하였다.

Keywords