Development of Performance Assessment Tools for the 7th Grade Science - Focused on the Force and Motion Unit-

중학교 과학 1을 위한 수행평가 도구 개발 - 힘과 운동 단원을 중심으로 -

  • 박종원 (전남대학교 사범대학 물리교육과, 과학교육연구소) ;
  • 오희균 (전남대학교 사범대학 물리교육과, 과학교육연구소) ;
  • 조중현 (광주과학고등학교) ;
  • 이수진 (전남고등학교)
  • Published : 2000.12.30

Abstract

Practical research, as well as theoretical research, about performance assessment is important for the successful application of performance assessment in school. To do this, two school teachers with professional educators studied theoretical basics of performance assessment for several months. As a result, 4 categories of issues for designing performance assessment were generated and described by teachers. Based on those issues, 5 directions for development were established, and finally, 7 types of performance assessment were developed. Developed items were disseminated to other two middle school teachers for application in school. After application during several months, interviews with them were conducted to obtain the informations and implications about the practical application of performance assessment.

수행평가의 성공적인 현장 적용올 위해서는 수행평가의 이론적 연구뿐 아니라 현장 적용을 위한 실천적연구도 필요하다. 이를 위해, 본 연구에서는 교사 자신이 직접 수행평가 도구를 개발할 수 있도록 하기위해, 교육전문가와 교사가 함께 연구모임을 가지면서 연구를 진행하였다. 연구결과는 크게 3가지로 제시하였다. 첫째, 연구모임을 통해 교사들은 수행평가의 개발과 현장적용을 위해서 여러 가지 측면들을 논의하였고, 그러한 논의는 크게 4가지 영역으로 구분 될 수 있었다. 둘째, 그러한 논의에 기초하여 5가지 개발방향이 확정되었고, 그에 따라 총 7개 유형의 수행평가 문항이 데이터베이스식으로 개발되었다. 수행평가 문항의 개발 목적과 평가시기 및 횟수, 개발시 특별히 고려한 점 등도 함께 제시하였다. 셋째, 개발된 평가문항은 다른 중학교 교사 2명에서 몇 달간 자유스럽게 적용하도록 하였고, 적용 후 각 유형의 사용에 대한 면담을 실시하였다. 면담결과는 수행평가 유형별로 요약하여 제시하였다.

Keywords