The Effects of Ethical Education in Science Classes on Middle School Students' Attitude toward Science

과학의 윤리적 특성교육이 중학생들의 과학과 관련된 태도에 미치는 영향

  • Published : 2000.12.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the effect of teaching science ethical issues relevant to the middle school science curriculum. The experimental subjects were 132 second grade middle school students in Seoul, who were divided into two groups without any statistical differences. The results of this study indicated that teaching ethical issues in science had a positive influence on students' attitudes toward science and fostered a positive impression of science education. Also, the students showed a positive attitude in dealing with ethical problems in science and technology. Regardless, the results of this study suggest that ethical education in science classes is effective in increasing positive attitude toward science and the ability of the students in addressing and resolving ethical problems in science and technology. As such, we strongly recommend that the science curriculum for middle school students be changed to integrate ethical issues in the science class.

이 연구에서는 과학 교육과정과 관련된 윤리적 특성 교육이 학생들의 과학과 관련된 태도에 어떤 영향을 미치는지를 조사하고자 하였다. 서울시의 한 남녀 혼성 중학교 2학년 4개 학급 중에서 통제집단 2개 학급은 교과내용 위주로 수업을 실시하였으며, 실험집단 2개 학급은 윤리적 특성 교육을 함께 실시하였다. 학생들의 과학과 관련된 태도를 알아보기 위하여 수업실시 전에 사전 검사를 실시하였으며, 한 학기 동안의 수업실시 후 과학과 관련된 태도와 학업성취도에 대한 사후검사를 실시하였다. 연구 결과, 윤리적 특성 교육은 과학과 관련된 태도에 있어서 과학 수업에 대한 흥미를 증진시키고 과학교과의 유용성과 실용성에 대한 인식을 높이는 데 효과적이었으며 과학과 관련된 윤리적 문제들에 대한 태도 변화가 나타났으나, 학업성취도 향상은 통계적으로 유의미하게 검증되지는 않았다. 본 연구 결과를 통해 윤리적 특성 교육이 학생들의 과학에 대한 긍정적 인식 변화와 윤리적 가치판단 능력을 배양시키는데 필요하다는 것을 확인하였다.

Keywords