Design and Implementation of the Efficient Web-based Individual RC2 system with Learning Problem Structure

학습문제 구조화를 통한 효율적인 웹기반 개별화 학습시스템 RC2의 설계 및 구현

  • 송민아 (원광대학교 컴퓨터 및 정보통신공학부) ;
  • 송은하 (원광대학교 컴퓨터 및 정보통신공학부) ;
  • 정권호 (원광대학교 컴퓨터 및 정보통신공학부) ;
  • 정영식 (원광대학교 컴퓨터 및 정보통신공학부)
  • Received : 2000.02.29
  • Accepted : 2000.05.29
  • Published : 2000.06.30

Abstract

All learners can selection of their work through hypermedia technology in the area provided by usual WBI. Also, it provides learner with individual teaching-learning environment and estimation. RC2 System has the fundamental client/server model, and provides the learning, evaluation algorithms based on the LCPG(Learning Contents Problem Graph) model, the dynamic re-learning mechanism in according to the property of individual. Moreover, it support learning editor to provide interface, which is convenient for teacher, Courseware writer, on the Web

일반적인 WBI가 제공하는 공간 속에서 하이퍼미디어 기술을 도입하여 학습자가 학습에 대한 선택의 자유를 가지며, 또한 자기 나름대로 학습의 평가하는 개별화 교수-학습 환경을 제공한다. RC2 시스템은 기본적으로 클라이언트-서버 모델이며, LCPG 모델을 기반으로 하는 학습진행 및 학습평가 알고리즘을 제공하고 학습자 개개인의 특성에 맞는 동적인 재학습 메커니즘을 제시한다. 또한 웹을 통한 코스웨어 저작자인 교사에게 편리한 인터페이스를 제공하기 위한 학습 에디터를 지원한다.

Keywords