인터넷 활용 수업의 실태조사 및 분석

A Study of an Investigation on the Classwork through Internet - Focusing on the Teachers of Kyonggido

  • 투고 : 2000.04.26
  • 심사 : 2000.05.29
  • 발행 : 2000.06.30

초록

인터넷을 활용한 수업은 학생들에게 학습에 대한 자신감을 부여할 뿐 아니라 전에는 직접 경험할 수 없었던 조사, 가설설정, 실험, 탐구, 증명, 문제해결 등을 직접 경험할 수 있음이 제시되어 왔다. 그러나 아무리 인터넷 활용 수업이 교육적 활용 가치가 높다고 해도 교사가 이용하지 않는다면 인터넷의 가치는 별 의미가 없을 것이다. 이에 본 연구는 정보화 사회의 새로운 수업 환경으로 주목받고 있는 인터넷 활용 수업의 성공적 확산을 위한 노력의 일환으로, 현장 교사들의 인터넷 활용 수업에 관해 조사연구하고 이를 바탕으로 고등학교에서 인터넷의 효과적 수업과정 활용을 위한 발전 방안을 탐구, 제언하고자 하였다.

No matter how a great value the classwork through Internet may be, the value of Internet can be of negative value if teachers do not intend to make good use of it. Based on this assumption, this research is to show how to draw up a plan for utilizing a effective course of the classwork in high school through Internet, which is now being given attention to an educational environment as a innovative way supporting various educational possibilities compared with a traditional system of education. In addition, this study focuses on the investigation on the classwork through Internet by on-the-spot teachers as a part of all possible efforts for spreading the classwork with network.

키워드