Effects of Gas Retention Time and Filling Depth of a Compost Biofilter on Removal of Vapor Phase Gasoline

가솔린휘발가스 제거를 위한 퇴비 바이오필터의 체류시간 및 충전깊이의 영향

  • Namkoong, Wan (Department of Environmental Engineering, College of Engineering, Konkuk University) ;
  • Park, Joon-Seok (Department of Environmental Engineering, College of Engineering, Konkuk University)
  • 남궁완 (건국대학교 공과대학 환경공학과) ;
  • 박준석 (건국대학교 공과대학 환경공학과)
  • Received : 2000.06.30
  • Accepted : 2000.08.13
  • Published : 2000.09.30

Abstract

This study was conducted to evaluate effects of gas retention time and filling depth of a compost-based biofilter on removal of vapor phase gasoline and to suggest operational improving method. Gas empty bed retention times(EBRTs) were 4, 10, and 20 minutes, respectively. EBRT of over 10 minutes was required in both cases of TPH(total petroleum hydrocarbons) and BTEK (bezene, toluene, ethylbenzene, and xylene). Filling depths were 25, 50, 75, and 100cm, respectively. To treat gasoline TPH effectively, controlling other operational parameters including EBRT and gas loading rate was more important than increasing filling depth simply. 1m filling depth was sufficient in treating BTEX without controlling other operational parameters greatly.

본 연구는 가솔린 휘발가스를 퇴비 바이오필터로 처리시 공정조절 인자인 체류시간과 충전깊이의 영향을 살펴보고 공정개선방안을 제시하고자 실시하였다. 체류시간을 4, 10, 그리고 20분으로 변화하여 실시한 결과 TPH의 효율적 제거를 위해서는 10분이상의 EBRT가 요구되었으며 $40g/m^3$(충전물질)/hr 미만의 부하로 운전하는 것이 효과적이었다. BTEX는 체류시간 4분에서는 부하량이 약 $1.5g/m^3$(충전물질)/hr 이상으로 증가하자 더 이상 제거 능력이 증가하지 않았으며, 체류시간 10분에서는 약 $5.3g/m^3$(충전물질)/hr의 부하량에서 $4.5g/m^3$(충전물질)/hr 이상이 제거되었다. 이로써 안정적인 제거를 위해서는 BTEX도 10분 이상의 체류시간이 필요하였다. 충전깊이는 25, 50, 75, 그리고 100cm로 하였다. TPH 제거량을 증가시키기 위해서는 단순히 충전깊이를 증가시키는 것보다 가스체류시간 및 유입부하량 등 다른 공정인자들을 제어하는 것이 더욱 효과적이었다. BTEX의 경우에는 다른 공정인자의 조절도 중요하지만 충전깊이를 1m 정도로 하면 다른 공정인자의 조절에 큰 어려움 없이도 제거효율을 향상시킬 수 있을 것이다.

Keywords