A Study on Performance and Exhaust Emission in CNG Engine by Ignition Timing and Equivalent Ration Change

점화시기 및 당량비 변화에 따른 CNG 기관의 성능 및 배출가스에 관한 연구

  • 한영출 (국민대학교 기계자동차공학부) ;
  • 오용석 (국민대학교 자동차 기술연구소) ;
  • 박봉규 (국민대학교 대학원) ;
  • 김대열 (국민대학교 대학원) ;
  • 김미수 (국민대학교 대학원)
  • Published : 2001.08.01

Abstract

Research on the development of CNG dedicated engine that has important meaning both as a clean fuel and an alterna- tive energy to reduce the exhaust emission from diesel engine are actively going on these days. In this study, in order to present the direction and application of CNG engine, we tested the CNG engine performance experimented by changing the parameters such as ignition timing, equivalent ratio. The engine performance experimented by changing the parameters such as ignition timing, equivalent ratio. The engine performance and exhaust emission were measured by engine performance model at maximum load condition with increasing the rpm in the range of 1,000∼2,200rpm. Also, the testing engine was heavy-duty CNG dedicated engine with displacement of 11,050cc.

Keywords

References

  1. 자동차환경개론 자동차환경센터 (편)
  2. 압축천연가스를 사용한 대형 상용차량용 엔진의 성능향상에 관한 연구 통상산업부
  3. 新ェネルギ自動車 遠藤拓也
  4. 한국공작기계학회지 v.9 no.4 압축천연가스기관에서 부스트압력 변화에 따른 성능 및 배출가스에 관한 실험적 연구 한영출;오용석;강호인
  5. CNG 자동차 보급확대 방안을 위한 Workshop 한영출;오용석;강호인
  6. 국민대학교 박사학위논문 CNG 전소기관의 성능 및 배출가스 특성에 관한 연구 김경배