Biodegradation of Diesel Oil by Microorganisms Isolated from Petroleum Contaminated Site

유류 오염지역으로부터 분리된 균주를 이용만 디젤유의 분해

  • Published : 2001.12.01

Abstract

The cells obtained from diesel contaminated site were tested for diesel degradation by culturing them on the culture medium that contained diesel as the only carbon source. Two strains that grew well in the culture media were separated: one formed white colony and another strain formed yellow colony. When they were cultured together, much higher diesel degradation was obtained compares to that of individual cell culture. Mixed culture of white and yellow colony forming strains grew well with 1%(v/v) diesel and the addition of growth nutrients increased the diesel degradation. Additional nitrogen source was efficient for higher diesel degradation (over 90%) when it was compared with that without nitrogen source. When mixed culture of white and yellow colony forming cells were applied to the soil column system contaminated by diesel, 30 mL/min of air flow rate was found to be sufficient to degrade diesel oil. The diesel degradation did not increase noticeably at higher flow rate. The addition of nitrogen source resulted in the increase in diesel degradability.

본 실험에서 사용된 균주는 유류에 오염된 지역의 토양시료로부터 직접 분리하였는데 본 실험에서는 백색 콜로니를 형성하는 W균주와 황색 콜로니를 형성하는 Y균주 그리고 두 균주의 복합균주인 WY 균주를 사용하였다. 단일 균주보다는 복합균주를 사용하였을 때 디젤유의 분해가 더 효과적이었으며 질소원의 첨가가 분해에 제한인자로 작용하였다. 비록 토양시스템의 분해효율은 액체상에서의 분해능에 비해 다소 떨어지지만, 통기의 조건 및 질소원의 첨가등으로 그 능력을 어느 정도 향상시킬 수 있었다. 한편 디젤유의 분해에는 생물학적인 측면 뿐 아니라 증발이나 휘발에 의해서도 상당량 감소하였는데 교반에 의해 또 오염토양의 제조공정중에 상당량이 휘발하는 것으로 보이며, 디젤의 용해도가 낮기 때문에 침출되는 양도 적을 것이라고 보여지고 이는 다른 논문에서도 보고된 바 있다(21, 22) 앞서 언급한 것처럼 본 실험에서는 통기와 질소원의 첨가를 통해 미생물에 의한 디젤유의 분해능을 향상시켰는데, 이 뿐만 아니라 더욱 효과적인 디젤유의 분해를 위해서는 복잡한 토양시스템에 관계된 여러 요소들을 최적화하여 분해능을 향상시키기 위한 실험이 수행되어야한다.

Keywords