A Study on the Direct Marketing of Agricultural Product through the Outlet Store Owned by Agricultural Cooperative

농협 상설매장을 통한 농산물 직거래 활성화 방안에 관한 연구

  • 박철 (동의대학교 상경대학 유통관리학과) ;
  • 김형탁 (사상농협 개금지점)
  • Published : 2001.01.01

Abstract

In order to improve the agricultural products distribution, many devices have been suggested. Recently, direct marketing channel of agricultural product is one of the best solution for the problems of agricultural product distribution. The largest farmers cooperative association in Korea, Agricultural Cooperative(AC) have tried to promote direct marketing channel of agricultural product. Especially, the Agricultural product outlet store owned by Agricultural Cooperative(AC) is developed as an attractive alternative. Agricultural product outlet store owned by AC classify two types; small & medium sized supermarket style and large discount store style. In this study, direct marketing through the agricultural product outlet store owned by AC was examined because it leads direct agricultural distribution and shares over 70% of direct agricultural distribution in Korea. Though a survey about consumer perception & evaluation on establishing agricultural product outlet store owned by AC in Busan, the success factor of the store were identified. The results indicate that price, kindness of sales people, quality of products are main factor of the agricultural products outlet store. Theorefore Agricultural Cooperative should develop the retailing & marketing strategies focusing these findings.

본 연구는 농산물 직거래에서 큰 비중을 차지하는 농협 상설매장에 대한 소비자의 이용실태와 평가에 대해서 분석해 보고, 농협 상설매장의 활성화 방안을 모색해 보고자 하였다. 농협 상설매장을 이용하는 소비자 257명을 대상으로 설문조사를 실시한 결과 하나로마트는 근린 생식품 매장으로, 하나로클럽은 농산물 및 식품류 할인매장으로 고객들에게 인식되고 있었다. 전반적으로 도시의 소비자들은 거리가 가깝거나 농협이라는 이름이 주는 신뢰성 때문에 농협의 상설매장을 이용할 의사는 높은 편이었다. 농협 상설매장이 믿을 수 있는 농산물의 전문소매점으로서 확실히 자리잡을 수 있다면 경쟁력 있는 농산물 직거래의 경로가 될 수 있을 것이다. 그러나, 조사의 결과에서도 드러났듯이 다른 소매점에 비해 투자가 적고 전문인력이 부족하여 농협매장에 대한 고객만족도는 그리 높지는 않았다. 매장 속성별로 매장의 소프트웨어적인 면(예: 판매원의 친절, 영업시간, 점포의 명성 등)에서는 고객들이 만족하고 있지만 하드웨어적인 면(예: 주차, 편의/부대시설, 셔틀버스 등)에서는 상대적으로 고객만족도가 낮거나, 타 점포와의 비교 우위도가 낮은 것으로 나타났다. 농협에서 이왕 소매사업에 뛰어들었다면 농협 상설매장의 활성화를 위해 많은 노력이 필요할 것으로 보인다. 본 연구에서는 농협 상설매장 활성화를 위한 전략적 시사점과 개선방안을 제시하였고, 연구의 한계와 향후 연구방향을 끝으로 제시하였다.

Keywords