The Analyses of Customer Satisfaction Index on University Library Service

대학도서관서비스에 대한 고객만족도 분석

  • 백항기 (숙명여자대학교 도서관 사회과학정보)
  • Published : 2001.06.01

Abstract

The purpose of this study was to measure performance of university libraries, especially investigating the components of service quality and their relationship to the customer satisfaction. The result of the statistical analyses is summarized as follows: The result of 5 point scale study shows the following degree of satisfaction in 55 components: timeliness of circulation, processing of fine. location of library, usefulness of retrieval system, library user education, speed of retrieval. number of terminals, and cleaning. On the other hand, shows the following degree of dissatisfaction in 55 components: speed of civil petitions, hour for program use, result of civil petitions, fixing of library user education, speed of retrieval, method of public relation, waiting time for Internet use, and use of the other library materials. Also. customers’matters of weight and importance was availability. learning facilities, suitable collections, circulation, and system of retrieval.

본 연구는 대학도서관서비스에 대한 고객만족도를 측정하여 고객 지향의 도서관 운영방안을 마련하려는 목적으로 수행되었다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 서비스의 질 속성 총 55개 문항에 대한 고객의 만족도를 5점 척도로 조사한 결과, 만족도가 가장 높은 것은 대출 반납의 신속성이었고, 그 다음은 연체료처리, 도서관의 위치, 검색시스템의 용이성과 도서관이용교육, 검색속도, 검색 단말기수, 청결 상태의 순 이었다. 반면, 만족도가 가장낮은 것은 불만처리 속도이었고, 그 다음은 프로그램 사용시간, 민원처리 결과와 도서관이용교육의 정례화, 홍보방법, 인터넷이용의 대기시간, 비 소장자료의 이용의 순 이었다. 또한 대학도서관의 고객이 특히 중요시하는 서비스 부문은 서가에서의 자료 획득 가능성, 학습시설, 장서의 적절성 도서대출, 검색시스템 등이었다. 대학도서관에서는 이런 면에 관심을 갖는다면 고객만족을 더욱 높일 수 있을 것이다.

Keywords