A study on the Ozone oxidation of Diesel-contaminated Groundwater

디젤로 오염된 지하수의 오존산화처리에 대한 연구

  • 권충일 (한양대학교 화학공학과) ;
  • 공성호 (한양대학교 화학공학과) ;
  • 김무훈 (삼성엔지니어링 기술연구소)
  • Published : 2001.02.01

Abstract

The ozone kinetics including ozone auto-decomposition. effect of pH, and solubility were investigated. Diesel decomposition process including TCE & PCE decomposition. effect of hydroxyl radical scavenger, effect of pH, and ozone/$H_2O$$_2$by ozonation process were also examined using deionized water, simulated groundwater. and actual groundwater. Reactions with deionized water and groundwater both stowed the second-order reaction rates, and the reaction rate was much higher in groundwater (half-life of 14.7 min) than in deionized water (hal(half-life of 37.5 min). The reaction rate was accelerated at high pH values in both waters. The use of ozone showed high oxidation rates of TCE. PCE and diesel. Though hydroxyl radical scavengers existing in groundwater were inhibitors for treating diesel, high pH condition and addition of hydrogen peroxide could accelerate to degrade diesel in groundwater, indicating ozone oxidation process could be applied to treating diesel contaminated-groundwater.

본 연구에서는 증류수와 인공지하수, 그리고 지하수를 대상으로 오존의 분해거동(오존의 자가분해, pH의 영향, 용해도)과 오존산화공정에 의한 디젤의 분해(디젤의 분해, TCE와 PCE의 분해, 수산화라디칼 scavenger의 영향, pH의 영향, 오존/과산화수소의 영향)를 조사하였다. 증류수와 지하수내에서 오존의 자가분해는 모두 2차 반응속도식을 보였고, 증류수(반감기 37.5 분)에서보다 지하수(반감기 14.7분)에서 훨씬 빠르게 오존이 분해되었으며, 알칼리성 조건하에서 두 액상에서 모두 오존의 분해는 촉진되었다. 또한 오존산화공정의 사용은 TCE와 PCE, 그리고 디젤에 대해 높은 산화처리속도를 나타내었다. 비록 지하수내에 존재하는 hydroxyl radical scavenger는 디젤의 분해에서 억제제로 작용하였지만, 높은 pH조건과 과산화수소의 첨가는 지하수내에서 디젤을 분해시키는 데 중요한 촉진제로서 작용하였다. 그러므로 오존산화공정은 디젤로 오염된 지하수를 처리하는 데 효과적으로 적용될 것이라 판단된다.

Keywords