Study on the Teaching/Learning Methodology in WBI

웹 기반 학습에서의 교수-학습 방법에 관한 연구

  • 민용식 (호서대학교 컴퓨터학부) ;
  • 안창훈 (예산상업고등학교 정보처리과)
  • Published : 2001.03.01

Abstract

In this study, we develope a WBI(Web Base Instruction) program to do the student oriented learning using WWW and analyze the result. The 127 students who took part in the experiment were divided into two groups, an experimental group of 85 subjects and a comparative group of 42 subjects. This experiment was performed for four periods, and a formative test was conducted to measure achievement for two groups. The average and the standard deviation of scores for the experimental group are 84.9 and 16.82 respectively, and the comparative group 77.5 and 14.39. Experimental results shows that the academic achievement for the experimental group is more significant than that of the comparative group at the 0.0024(P$\le$0.05)of the result "t-test" under the 91~95$\%$ confidence interval of the level of significance. This fact says that practicing the WBI programming has an effect on the improvement of the students' academic achievement.hievement.

본 연구는 웹을 이용한 수요자 중심의 수준별 학습이 가능하며, 가상현실 환경 하에서 처리되도록 WBI(Web Base Instruction)프로그램을 개발하여서 실제 결과를 적용하여서 분석을 하였다. 실험은 3학년 학생 127명을 대상으로 실험집단 85명과 비교집단 42명으로 두 그룹으로 나누어서 실험을 하였으며, 이를 토대로 한 실험은 4차시까지 실시되었으며, 두 그룹간의 형성평가를 실시하여 성취도를 평가하였다. 이 결과 실험 집단은 평균과 표준편차는 84.9와 16.82이었고 비교집단은 77.5와 14.39로 나타났다. 실험집단은 유의도 검증결과 91~95$\%$ 신뢰도일 때 “t-test"결과 0.0024(P$\le$0.05)로 나타나, 비교집단의 학업성취도보다 실험집단의 학업성취도가 유의 하다는 결론을 도출했다. 이 사실은 WBI프로그램을 활용한 수업은 학생들의 학업성취도 향상에 효과가 있다는 것을 말해준다.말해준다.

Keywords