Systematic Assessment Standards of Multimedia Educational Data

멀티미디어 교육자료 개발 산출물의 단계별 심사 기준

  • 구덕회 (한국교육학술정보원(KERIS))
  • Published : 2001.10.01

Abstract

These days, good-quality multimedia educational data are exceedingly needed for ICT(Information and Communication Technology)-based instruction in elementary and secondary schools. In order to produce high quality multimedia educational data, it is important to design a series of development process and conduct a coherent examination. This paper presents a process of developing multimedia educational data and provides systematic assessment standards with respect to each step in which an evaluation is required. The step-by-step assessment standards may serve as a guideline in managing and monitoring the entire developmental process of multimedia educational data.

최근 초ㆍ중등학교 현장에서는 ICT 활용 교수ㆍ학습에 사용할 수 있는 양질의 멀티미디어 교육자료를 매우 필요로 하고 있다. 이러한 양질의 멀티미디어 교육자료를 개발하기 위해서는 일련의 개발 공정을 설정하고 적절한 시점마다 체계적인 심사를 수행하는 것이 바람직하다. 이에 본 논문에서는 멀티미디어 교육자료를 개발하기 위한 추진 절차를 수립하고 심사가 요구되는 단계를 추출한 후, 각 단계별로 고려해야할 심사 기준을 제시하고자 한다. 이와 같은 각 단계별 심사 기준은 멀티미디어 교육자료의 개발 공정 전체를 체계적으로 관리ㆍ감독할 수 있게 하는 기준 역할을 할 수 있으므로, 보다 양질의 자료를 개발하는데 기여할 수 있을 것으로 본다.

Keywords