The Instructional Effects of Problem-Solving Strategy Emphasizing Planning and Checking Stages and Think-Aloud Paired Problem Solving

계획과 검토 단계를 강조한 문제 해결 전략과 해결자.청취자 활동의 교수 효과

  • Published : 2001.12.30

Abstract

This study investigated the influences of an instructional method related to problem solving. The new instruction consists of a four-stage problem-solving strategy emphasizing 'planning' and 'checking' stages, and a think-aloud paired problem solving in order to check students' performances in solving problems. Two high school classes (n=91) were randomly assigned to the treatment and the control groups. Prior to the instructions. students' perception of involvement and self-efficacy were examined, and their scores were used as covariates in the analysis. Students' problem-solving ability, perception of involvement. and self-efficacy were examined after the instructions. The test scores of the treatment group were significantly higher than those of the control group in the problem-solving ability and the perception of involvement. However, there was no significant difference between the scores of the two groups in the self-efficacy.

본 연구에서는 문제 해결 교수 방법의 효과를 조사하였다. 새로운 교수 방법은 계획과 검토 단계를 강조한 4단계 문제 해결 전략과 학생들의 문제 해결 수행을 점검하기 위한 해결자 청취자 활동으로 구성되어 있다. 고등학교 이과 2학년 2개 학급을 처치 집단과 통제 집단으로 무선 배치하였다. 수업 전에 수업참여도에 대한 인식과 자아효능감 검사를 실시하여 그 점수를 공변인으로 사용하였다. 수업 후에는 학생들의 화학 문제 해결력, 수업 참여도에 대한 인식, 자아효능감을 조사하였다. 연구 결과, 화학 문제 해결력 검사와 수업 참여도에 대한 인식 검사에서는 처치 집단의 접수가 통제 집단에 비해 유의미하게 높았다. 그러나 자아효능감 검사에서는 두 집단 간에 유의미한 차이가 없었다.

Keywords