Long-term Behavior of FCM Bridges considering Seasonal Temperature Variation - Part 1

계절변화에 따른 PSC 균형 켄틸레버 교량의 장기거동 특성

  • 이선호 ((주)석탑엔지니어링) ;
  • 이학은 (고려대학교 공과대학 토목환경학과)
  • Published : 2001.09.15

Abstract

The objective of this study is to derive a shrinkage correction formula that considers temperature effect and to develop a methodology for the improved prediction of the long-term behavior of the FCM bridges by considering seasonal temperature variations in-situ. Thereby, current formulation were performed by using the actual experimental shrinkage data including seasonal temperature variation. The investigation of the long-term behavior of the FCM bridge was performed on the construction site in order to decide applicability of the shrinkage formula Numerical results by the general method indicates inaccurate values of total strain when considering real strain, whereas the applied method demonstrates a good agreement in the resultant strain. In consequently, the applied method will improve the prediction of the long-term deformation of the FCM Bridges.

본 연구에서는 계절에 따른 온도 변화를 고려한 건조수축의 예측모델을 제시하여, 실제구조물에서의 계절에 따른 온도변화에 대한 장기 거동 특성을 보다 향상된 방법으로 파악할 수 있는 방법을 제시하였다. 본 연구에서 사용된 건조수축 보정계수식은 계절에 따른 온도변화를 포함한 건조수축의 실제 실험적 데이터들을 사용하여 제안되었으며, FCM 교량의 장기 거동 조사는 현장에서 건조수축의 수치해석 결과를 적용할 수 있는지 없는지를 결정하기 위해 수행되었다. 본 연구에서 채택된 수치해석 방법은 실제 변형율과 차이가 발생하는 일반적인 방법과는 달리 실제 구조물의 거동특성을 매우 유사하게 모사할 수 있는 것으로 나타났다. 결과적으로 본 연구에서 제안된 방법은 FCM 교량의 장기 처짐에 대한 예측을 향상 시킬 것이다.

Keywords