Analysis of Consideration Factors to Develop System for the Web-Based Discuss-Instruction

웹기반 토론 수업용 시스템 개발을 위한 고려 요소 분석

  • 박종오 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김성식 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2001.06.28
  • Accepted : 2001.08.27
  • Published : 2001.09.30

Abstract

Through WWW, one of Internet services, network infrastructure is grown explosively and web-based technologies have been developed tremendously. That technologies have had a potent influence on wide-area of society, so did educational area. Meanwhile, discussion is emphasized at school education because of its great advantages at a constructivist perspective and the part of performance assessment. But, there are many differences between web-based discuss-learning instruction and face to face discussion, because the former is based on interaction through the media especially networks. Consequently, in this paper, we look into about the consideration factors of the web-based discuss-learning instruction, and also study about the support system development factors and methods.

WWW라는 인터넷 서비스로 인해, 네트워크 인프라는 폭발적으로 성장되었고 웹기반 기술은 상상을 초월하는 속도로 발전을 이루어 왔다. 그 기술은 사회 각분야에 많은 영향을 미쳤고, 교육분야도 예외가 아닐 수 없다. 한편 요즘 교육현장에서는 토론이 가지는 장점으로 인해 구성주의적 관점과 수행평가 측면에서 더욱 강조되고 있는 현실이다. 그러나 원격교육 차원에서 웹기반 토론 수업은 매체를 통한 상호작용으로 인해 면대면 토론이 가지는 특성과 많은 차이가 있다. 따라서 본 연구에서는 실제 웹기반 토론 수업을 할 때의 고려점을 살펴보고, 사용되는 지원 시스템의 개발시 고려 요소와 개발 방안을 살펴보기로 한다.

Keywords