정보통신윤리 교육을 위한 네트웍 기반 협력학습 시스템에 대한 실험 연구

An Experimental Study on a Network-based Collaborative Learning System for Education of Information Ethics

  • 송태옥 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 정상욱 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김태영 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • 투고 : 2001.06.29
  • 심사 : 2001.08.28
  • 발행 : 2001.09.30

초록

본 연구에서는 정보통신윤리 교육을 위해 제작된 NETCLASS의 교육적 효과를 이질 비교집단 전후검사 설계를 통하여 검증하였다. 실험대상은 초등학생 90명, 실험처치도구는 본 연구를 위해 제작된 NETCLASS이며, 검사도구는 DIT 검사지가 이용되었다. 실험집단의 도덕적 판단능력인 P점수의 평균은 전통적 수업으로 학습한 비교집단의 평균에 비해 6.26점 높게 나타났으며, 유의도 수준 .001에서 두 집단의 평균간에는 유의미한 차이가 있는 것으로 타나났다(t(88)=+5.108, p<.001). 본 연구의 의의는 ICT를 활용한 교육 분야에 새로운 교육적 관심의 영역인 창의성이나 사회성, 도덕성, 감성과 같은 능력의 계발에 있어서 ICT를 이용하는 것에 대하여 희망적인 가능성을 가지게 해주었다는 것에 있다.

In this paper, the educational effects of NETCLASS(network-based collaborative learning system) for EICE(education on information communication ethics) were verified by a non-equivalent control group protest-posttest design. We experimented our system on an experimental group (45 learners) and a comparative group (45 learners) respectively with a defining issues test (DIT). The t-value is 5.108 which shows the difference of the mean value between the experimental group and the comparative group, and their average p-mark shows that the difference is statistically meaningful at p<.001 level. Thus, the experiment using NETCLASS and DIT suggests that the morality of the experimental group is higher than that of the comparative group(t(88)=+5.108, p<.001). This paper suggests very strong possibility that the abilities such as creativity, sociality, morality and emotivity can be improved by utilizing ICT(Information and Communication Technology).

키워드