Study on User Legibility for Web-based Testing

웹 기반 평가를 위한 사용자 가독성에 관한 연구

  • 이영현 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 고형주 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김명렬 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2001.06.27
  • Accepted : 2001.08.19
  • Published : 2001.09.30

Abstract

With development of computer engineering and the examination theories, new techniques to use computers in making or administrating examinations had been studied and developed. Recently, studies on web-based testing are in progress with development of Internet and information and communication technology. However, as compared with development of these technical aspects, studies on the user legibility to provide learners with comfortable environment for the evaluation have been insufficient in fact. In the web-based testing, user legibility decreases the anxiety of examinees in the examination and plays an important role in measuring their competence exactly. In this study, we tried to provide the optimum web-based evaluation interface by obtaining information through a questionnaire for primary-school students. We think that principles suggested in this study can give a great help in making the web-based evaluation screen in future. Besides, studies on more various fields including making individual questions, instructing sentences and layout of multimedia factors as well as the principles mentioned in this study should be performed.

컴퓨터 공학의 발달 및 검사이론의 발전으로 검사를 제작하거나 실시하는데 컴퓨터를 이용하는 많은 새로운 기법들이 연구 개발되고 있으며, 최근에는 인터넷과 정보통신 기술의 발달로 웹을 기반으로 하는 평가에 관한 연구가 활발히 진행되고 있다. 그러나 이러한 기술적 측면의 발달에 비해 학습자에게 편안한 평가 환경을 제공할 수 있는 사용자 가독성에 관한 연구가 부족하였다. 웹기반의 평가에서 사용한 가독성은 수험자들의 시험 불안을 감소시키며, 정확한 능력 측정을 위해 매우 중요한 요소가 된다. 본 연구에서 우리는 웹 기반 학습 인터페이스에 관한 연구와 초등학생들을 대상으로 한 설문을 통해 최적의 웹 평가 인터페이스를 제공하고자 하였다. 본 연구를 통해 제안 된 원리들은 앞으로 웹 평가 화면을 제작하는데 많은 도움이 되리라 생각한다. 더불어 본 논문에서 제안한 원리 이외에도 개별적인 문항 제작과 지시문, 멀티미디어 요소의 레이아웃 등 좀 더 다양한 분야에 관한 연구가 수행되어야 할 것이다.

Keywords