The Development of Evaluation Tools for Web Electronic Textbooks

웹 전자교과서 평가 도구 개발

  • 이돈언 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김의정 (공주대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2000.12.11
  • Accepted : 2001.02.26
  • Published : 2001.04.30

Abstract

As the question patterns have been created in the point of a programer's view, the research for evaluating the internet learning material has been made with the primary consideration to the reliability of information and the plan of interface. Then, the convenience and usability of learners has not been regarded most. As this research is for realizing the recent problem and solving it, this research was made an effort to create the evaluation method for using it practically by teachers and students. In this research, when people design the class with using the Internet and students surf on the Internet for searching for learning materials, 80 items of evaluation standards for E-textbook on Web were prepared. Then, the result of this research will be used to evaluate E-textbooks being made indefinitely later. And Electronic textbook evaluated with the 80 items will be offered meaningful to students and teachers and help to increase the students' learning ability.

인터넷 학습 자료를 평가하는 그 동안의 연구들은 학습자료를 제작하는 프로그래머나 연구자의 입장에서 평가 문항들이 개발되어 자료의 신빙성이나 인터페이스의 설계 등을 위주로 평가항목이 개발되었다. 학습자나 사용자들의 편의성이나 활용성은 거의 고려가 되지 않은 상태였다. 본 연구는 위와 같은 문제점을 인식하고 해결하고자 현직교사들과 학생들을 위한 평가문항을 제작하여 실질적으로 사용자 입장에서의 평가도구를 개발하고자 하는 노력을 기울였다. 본 연구에서는 인터넷을 이용한 수업을 설계하고자 하는 사람들과 학생들이 인터넷 학습자료를 찾고자 할 때, 활용할 수 있는 웹 전자교과서 평가준거 80개를 마련하였다. 연구의 결과물은 앞으로 인터넷상에 수 없이 많이 만들어질 전자교과서들을 평가하게 될 것이며 평가된 웹 전자교과서는 학생들과 교사들에게 유의미하게 제공되어 학생들의 학습력을 신장시킬 것이다.

Keywords