An Exploratory Study on Relations between Fashion Life Style & Consumer Behavior at Decline Stage of the Fashion Life Cycle

패션라이프스타일, 사장 및 재활용행동의 관계에 대한 탐색적 연구

  • Published : 2002.02.01

Abstract

This study was to apply FLC(Fashion Life Cycle) concept with extended PLC(Product Life Cycle) theory of marketing for a basis. This article was particularly analyzed relations between demographic variables and fashion lifestyle toward consumer's behavior at decline stage of FLC empirical study was to target women's formal dress. Data were collected from the adult females residing in Youngnam district. Sampling were peformed pretest and main survey. Total 386pcs of answers were used for final analysis. The results of analysis were as follows. First, Hypothesis 1 & 4 were showed meaningful differences between fashion lifestyle patterns and consumer's behavior at decline stage of FLC according to demographic characteristics. Second, Hypothesis 2 also was adopted meaningful differences of consumer's hoarding behavior at decline stage of FLC in accordance with fashion lifestyle patterns. Third, Hypothesis 3 of fashion lifestyle patterns which has related consumer's recycling behavior at decline stage of FLC was rejected. In conclusion, This article discusses implication of fashion marketing strategies and summaries..

Keywords

References

  1. 성균관대학교 대학원 박사학위논문 재활용품 회수정책의 집행에 관한 연구 강성진
  2. 마케팅논집 v.9 no.2 성공적인 밀라노 프로젝트의 완성을 위한 건설적 제언 권기대
  3. 한국마케팅학회 산학협동 특별심포지엄 밀라노 프로젝트의 완성을 위한 시장지향적 마케팅 접근 권기대
  4. 한국경상학회 제47차 춘계학술발표대회 기업간 파트너십에 대한 관계결속의 프로세스적 접근 권기대
  5. 연세대학교 대학원 박사학위논문 유통경로상에서 구매자-판매자의 관계적 특성이 파트너십에 미치는 영향 권기대
  6. 경상논총 v.17 no.1 마케팅전략과 기업의 핵심역량이 마케팅전략실행에 있어서의 분권화에 미치는 영향 권기대;박재림
  7. 유통정보학 v.1 할인점의 이미지, 속성이 고객의 스토어선택에 미치는 영향과 마케팅전략 권기대;송호달
  8. 한국가정관리학회지 v.13 no.2 아동의 환경의식과 처분행동에 관한연구: 도시와 농촌간의 비교연구 권봉애;강이주
  9. 서울대학교 석사학위논문 재활용 강화를 위한 전략개발연구 김수경
  10. 대한가정학회지 v.35 no.2 착용하지 않는 의복의 처리실태에 관한 조사연구:환경보전을 중심으로 김병미;이재명
  11. 재래의류시장의 부활과 시사점 김양희;구본관
  12. 중앙대학교 대학원 박사학위논문 의류제품 전과정관계자의 환경의식과 환경보존행동 김용숙
  13. 패션디자인산업의 위상과 발전방안 김희주;이상직;박진수
  14. 한국의류학회지 v.23 no.5 재활용동기부여에 따른 사회책임적 의류획득행동에 관한 연구 박재옥;장경혜
  15. 패션마케팅 안광호;황선진;정찬진
  16. 학국의류학회지 v.20 no.1 성인여성의 의복폐기에 관한 연구 유연실
  17. 패션머천다이징의 실제 이순자
  18. 영남대학교 대학원 박사학위논문 컴퓨터 패션디자인 전개방법 연구 이순자
  19. 소비자행동:마케팅전략적 접근 이학식;안광호;하영원
  20. 패션마케팅 이호정
  21. 한국의류학회지 v.21 no.4 사회책임적 의류소비태도가 의류 처분행동에 미치는 영향 장경혜;박재옥
  22. Strategic Market Management Aaker, Daved A.
  23. Consumer Behavior(Eighth) Engel, James F.;Roger D. Blackwell;Paul W. Miniard
  24. Journal of Retailing v.58 no.2 Fashion Life style, Selfconcept, Shopping Orientation and Store Patronage: An Integrative Analysis Gutman,J.;M.K.Mills
  25. Unpublished Master's Thesis, Iowa State University Clothing Values as Related to Clothing Inactivity and Discard Fratzke,D.M.L.
  26. The Journal of Consumer Affairs v.26 no.2 Personal Factors Related to Consumer Product Disposal Tendencies Harrell,D.D.;McConocha,D.M. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.1992.tb00034.x
  27. Inside the Fashion Business(New York) Jarrow,J.;B.Judelle
  28. Marketing Management Kotler, Philip
  29. American Psychologist v.30 A Revised Scale for the Measurement of Ecological Attitudes and Knowledge Maloney,M.P.;Ward,M.P.;Braucht,G.N.
  30. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitor(New York) Porter, Michael E.
  31. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance(New York) Porter, Michael E.
  32. Journal of Marketing v.41 no.4 Life Style Segmentation in Apparel Marketing Richards,E.A.;S.S.Sturman https://doi.org/10.2307/1250241
  33. Clothing and Textiles Research Journal v.13 no.1 Environmentalism and Consumer:Clothing Disposal Patterns:An Exploratory Study Shim,S. https://doi.org/10.1177/0887302X9501300105
  34. Unpublished Master's Thesis, Iowa State University Inactive Clothing of Selected Families VeVerka,M.J.
  35. Journal of Home Economics v.61 no.8 The Process of Clothing Consumption Winakor,G.