The Development of Material Technology Applied to Bumper Beam

자동차 범퍼빔 적용 차세대 재료기술의 개발

  • 이상제 ((주)성우하이텍 기술연구소) ;
  • 박진수 ((주)성우하이텍 기술연구소) ;
  • 구도회 ((주)성우하이텍 기술연구소) ;
  • 정병훈 ((주)성우하이텍 기술연구소)
  • Published : 2002.07.01

Abstract

It is to be classified into friendly environment and safety problems, as a main technology development of the recent automotive industry. As these tendency, lots of automobile companies focus on a reduction of fuel expenses and strengthen of crash safety using high strength steel. In this study advanced technologies such as tailored blanks, aluminum extrusion and high strength steel forming applied to bumper beam will be described. As a result of impact analysis and an actual impact test, in terms of beam performance and a possibility fur the mass production will be discussed.

Keywords

References

  1. 김종하, 이경남, 'Tailored Blank Intensive 고안전 초경량 철강차체,' 제7회 G7 차세대자동차기술논문집, pp.342-347, 2000
  2. 허승진, 정영섭, '초경량 철강차체의 전후방 충돌에너지 흡수부재 최적화 설계,' 제7회 G7 차세대자동차기술논문집, pp.361-366, 2000
  3. 송세일, 최성진, 임종순, 신정규, 박경진, 'Tailored Blank 기술을 적용한 고강도 경량도어 최적화 설계,' 제7회 G7 차세대자동차기술논문집, pp.354-360, 2000
  4. 강혁, 김준수, 'Aluminum Space Frame 적용 초경량 차체 개발,' 제7회 G7 차세대자동차기술논문집, pp.367-373, 2000
  5. B. Kinsey, Z. Liu, J. Cao, 'New Apparatus and Method for Forming Tailor Welded Blanks,' SAE, 1999
  6. B. Kinsey, N. Song, J. Cao, 'Analysis of Clamping Mechanism for Tailor Welded Blank Forming,' SAE, 1999
  7. 허승진, 윤병동, 김헌영, 김진국, '알루미늄 초경량차체의 충격에너지 흡수부재설계 및 해석(II),' 제8회 G7 차세대자동차기술논문집, pp.295-302. 2001
  8. LSTC, LS-DYNA Keyword User's Manual, 1999