퍼지 인지 맵과 퍼지 연상 메모리를 이용한 오인진단 모델

A Model for diagnosing Students′Misconception using Fuzzy Cognitive Maps and Fuzzy Associative Memory

  • 신영숙 (공주대학교 과학교육연구소)
  • 발행 : 2002.03.01

초록

본 논문은 퍼지 인지 맵과 퍼지 연상 메모리를 사용하여 열과 온도에 관한 학생들의 과학개념 이해에서 발생되는 오인을 진단할 수 있는 오인 진단 모델을 제시한다. 오인 진단 모델에서 퍼지 인지 맵은 과학현상에 대한 학생들이 가지는 선입개념들과 오인들을 인과관계로 표현할 수 있다. 또한 개념간의 인과관계를 기억할 수 있는 퍼지 연상 메모리를 통하여 오인의 원인들을 진단한다. 본 연구는 기존의 학습 오인을 진단하는 규칙기반 전문가 시스템의 한계성을 극복할 수 있는 새로운 방법을 제공하며, 교육분야의 다양한 영역에서 학습자들의 학습 진단을 위한 지능형 개인교수 시스템으로 적용될 수 있을 것이다.

This paper presents a model for diagnosing students'learning misconceptions in the domain of heat and temperature using fuzzy cognitive maps(FCM) and fuzzy associative memory(FAM). In a model for diagnosing learning misconceptions. an FCM can represent with cause and effect between preconceptions and misconceptions that students have about scientific phenomenon. An FAM which represents a neurallike memory for memorizing causal relationships is used to diagnose causes of misconceptions in learning. This study will present a new method for more autonomous and intelligent system than a model to diagnose misconceptions that was being done with classical methods in learning and may contribute as an intelligent tutoring system for learning diagnosis within various educational contexts.

키워드

참고문헌

  1. 한국과학교육 학회지 v.4 no.1 선입관의 철학적 배경 및 오인과 과학학습의 관계 조희영
  2. Educational psychology:A Cognitive View(2nd ed.) Ausubel D.P.;Novak. J.D.;Hanesian. H.
  3. The proceedings of thethird international seminar on misconceptions and educational strategies in science and mathematics Diagnosis of alternative conceptions in science in spanish primary school students Gonzalez. F. M.
  4. International Journal of Science Education v.18 Children's astronomical beliefs: a preliminary study of yaer 6 children in south-west England Sharp. J. G.
  5. Science education v.80 no.2 Student's Misconceptions-looking for a pattern Schmidt. H. J.
  6. 화학교사를 위한 화학오인 모음집 한국교원대학교 화학교육연구실
  7. Intelligent Tutoring Systems Assessing aspects of competence in basic algebra Sleeman. D.(ed.);J. S. Brown(ed.)
  8. Cognitive Science v.2 Diagnostic medels for procedual bugs in basic mathematical skills Brown. J.S.;Burton. R.R.
  9. Byte v.10 The lisp Tutor Anderson. J.R.;Reiser. B.
  10. Int. J. Science education v.12 no.2 A microcomputer-based diagnostic system for identifying students' conception of heat and temperature Rafi N.;Ruth S.;Ronit A.
  11. Cognitive approaches to automated instruction General principles for an intelligent tutoring architecture Anderson. J.R.;Corbett. A.T.;Finsham. J.M.;Hoffman. D.;Pelletier. R.;Regian. J.W.(ed);Shute V.(ed)
  12. A dynamical systems approach to machine intellignce Neural networks and fuzzy systems Kosko. B.
  13. Expert systems with v.2 no.1 Knowledge processing with fuzzy cognitive maps applications Taber. R.
  14. Artificial Intelligence Expert v.9 Fuzzy cognitive maps model social systems Taber. R.
  15. Journal of Intelligent Manufacturing v.9 The challenge of modelling supervisory systens using fuzzy cognitive maps Chrysostomos D. Stylios;Peter P. Groumpos
  16. International Journal of Intelligent Systems v.15 Fuzzy Cognitive mapping: Applications in education Jason R. Cole;Kay A. Persichitte
  17. IEEE Expert v.1 no.3 xpert system on a chip: An engine for realtime approximate reasoning Togai. M.;Watanbe. H.
  18. International Journal Man-Machune Studies v.24 Fuzzy Cognitive Maps Kosko. B.
  19. Information Science v.40 Fuzzy Entropy and Conditioning Kosko. B.