가변실린더시스템을 이용한 차량의 연비향상에 관한 연구

(A study on the fuel economy in the vehicle using variable cylinder system)

  • 발행 : 2002.03.01

초록

차량의 폭발적 증가로 인해 저속, 서행형태로 주행시간이 점점 늘어나므로, 본 연구에서는 연비향상을 목적으로 정차상태에서는 일부 실린더만으로 일정한 엔진회전수를 유지하고, 주행상태에서는 전 실린더를 이용하는 가변실린더에 대해 실제 하드웨어로 제작하여 실험해 보았다. 과거에 일부 제작되었던 가변실린더 엔진은 정차상태나 저속상태에서 사용하는 실린더 주위에 열이 집중하여 열응력이 발생하고, 사용하지 않는 실린더는 냉각수의 순환으로 인해 주변의 온도가 더욱 떨어지게 되어, 재점화시에 많은 유해가스가 배출되고 연료 소모량도 많아지게 되며, 엔진회전수가 고르지 못하는 문제가 있었다. 이러한 문제점을 극복하고자 정지상태나 저속주행상태에서와 같이 많은 출력을 요하지 않는 운행조건에서는 새로운 점화방식과 밸브 개폐시기를 이용하여 연비를 향상시키는 방안을 제시하고, 그 타당성을 검증하였다.

Because the driving time is increased under the low speed by rapidly increasing of vehicles, this paper is presented a new ignition control system for improvement the fuel economy, which only some of cylinders are using under the idle status or low speed and preserving the engine rpm. is applicable to effective in fuel economy. An actual hardware was made to prove this new control system. The developed variable cylinder engine concentrated the heat neat the cylinders in idle status or low speed, so there was a problem in re-ignition. It was the reason of a lot of exhaust gas, high fuel consumption and instability of engine revolution. In this paper, in order to solve above problem to show the improvement fuel economy using the new ignition control system and valve opening period at idle status of low speed.

키워드

참고문헌

  1. E. Kreyszic, 'Advanced Engineering Mathematics', P205-P211, 1992
  2. Doyle, J. C. and Stein, G., 'Mutivariable Feedback Design:Concepts for a Classical/Modern Synthesis', IEEE Trans, Automat. Contr., Vol. AC-26,, No. 1, PP 4-16, 1981
  3. Meirovitch, L., 'Dynamics and Control of Structures', Wiley-Interscience, 1990
  4. Yasuhiko Iwamoto, Yoshiaki Danno, Osamu Hirako, Toyoaki Fukui, and Nobuaki Murakami, 'The 1.5-Liter Vertical Vortex Engine,' SAE Paper 920670
  5. Kaoru Horie, Kazutoshi Nishizawa, Toru Ogawa, Shusuke Akazaki, and Keiji Miura, 'The Development of a High Fuel Economy and High Performance 4-Valve Leanburn Engine', SAE Paper 920455