Abstract
Internet has been applied to the educational field such as data search, lecture by motion picture, realtime examination. Most questions made for these remote examinations use methods of making questions randomly using fixed questions or item pools. The designed system in this paper makes questions without knowing MARK-UP language and after undergoing examinations on Web. Also it readjusts degree of difficulty automatically on the basis of the rate of correct answers. In addition, this enables learners to perform feedback learning after examinations and subsequently learners themselves to adjust their degree of difficulty and undergo reexaminations. The automatic selection system makes it easy to select questions, possible to expect average marks and number of questions made, and to prevent that questions may be made too easy or too hard. For a remote examination, as there are much possibilities of dishonesty such as examination by proxy so different types of problems are made, and problems of the rationality caused from that can be avoided.
인터넷이 교육분야에도 활발히 사용되면서 자료검색부터 동영상 강의 나아가 인터넷을 통해 실시간으로 시험을 치르고 있다. 웹을 이용한 원격시험에 출제되는 문제들은 대부분 고정출제나 문제은행방식을 이용한 무작위 출제방식을 사용하고 있다. 본 논문의 문제은행시스템은 마크업 언어를 모르더라도 문제를 제작할 수 있으며, 웹 상에서 시험을 치르고난 후 정답률에 기초하여 난이도를 자동으로 재조정할 수 있다. 또한 학습자는 시험이 끝난뒤 피드백 학습을 할 수 있으며, 학습 후에는 학습자가 스스로 난이도를 조정하여 재시험을 치를 수 있게 하였다. 자동난이도 출제 방식은 출제가 간편해지며 평가의 예상평균점수를 미리 예측하고 시험결과가 계속 문항마다 누적되어 이를 바탕으로 출제되는 문제가 너무 쉽게 또는 너무 어렵게 출제되는 것을 막을 수 있다. 또한 원격시험은 대리시험 등 부정의 소지가 많아 유형이 다른 문제를 출제하게 되는데 여기서 오는 형평성 문제를 극복할 수 있게 된다.