The Knowledge-Based Design Paradigm through Web Data Mining and Knowledge Management Framework

웹 데이터 마이닝과 지식경영 프레임웍을 통한 지식-기반 디자인 패러다임 구축

  • Published : 2002.11.01

Abstract

The world has rushed into knowledge information society. Information technology is one of the causes to show up knowledge management and one of the motives to accelerate knowledge management. And, these days information technology and internet have made staffing progress. Therefore, the objective of this study is to take out latent knowledge of customers through web data mining in a vast amount of data on the internet in rapidly developing digital environments, to develop the knowledge-based design paradigm applied to knowledge management framework, and finally to develop design which satisfies customers' needs. To reach the objective, knowledge management process and varied previous studies related to web data mining are reviewed on a theoretical basis, and then a new knowledge-based design paradigm (in this study, eCRM in a true sense which combines web data mining with knowledge management process is called knowledge-based design paradigm) combining knowledge management process with web data mining is suggested.

세계는 지식정보사회(knowledge information society)에 돌입하였다. 정보기술은 지식경영을 등장시킨 요인중의 하나이며 지식경영발전을 가속화시키는 원동력이라고 볼 수 있다. 그리고 최근 정보기술과 인터넷은 눈부신 발전을 해오고 있다. 따라서 본 연구는 급변하는 디지털 환경하의 방대한 인터넷 데이터에서 웹 데이터 마이닝을 통해 고객에 대한 숨겨진 지식을 창출하고, 그 지식을 지식경영프레임웍에 적용한 지식-기반디자인 패러다임을 구축하여 디지털 환경에서 실시간에 고객에 대한 유용한 지식을 창출하여 고객의 욕구를 충족시키는 디자인을 개발 할 수 있도록 하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 먼저 이론적 고찰에서 지식경영프로세스와 웹 데이터 마이닝에 관련된 다양한 사전 연구들을 살펴보고 지식경영프로세스와 웹 데이터 마이닝을 결합하여 새로운 지식-기반 디자인 패러다임(본 연구에서는 웹 데이터 마이닝과 지식경영프로세스가 통합하여 구현된 진정한 의미의 eCRM을 지식-기반 디자인패러다임이라 칭한다)을 제안한다.

Keywords