Design and Implementation of Multimedia Supported SPRT System

멀티미디어가 지원되는 SPRT 시스템 설계 및 구현

  • 범수균 (동명정보대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 오암석 (동명정보대학교 멀티미디어공학과)
  • Published : 2002.12.01

Abstract

One of the potential advantages of computer-based instruction is individualization of instruction. However, this goal has not been fully realized in practice, due largely to limitations of natural language understanding and to combinatorial explosion. It is nonetheless possible to develop CAT(Computer- based Adaptive Testing) Programs which can adapt to students, depending on their performance, by adjusting the length of computer-based tests. The number of questions can be significantly reduced for many individuals, while mastery and nonmastery decisions remain highly accurate. In this paper, We design and implement a Diagnosis System using SPRT(Sequential Probability Ratio Testing). This system supports multimedia object, client/server environment, indvidual feedback, multi-SPRT and maintain student model for individualization of instruction. besides, this system measures coefficient alpha of each problem.

컴퓨터 기반 교육의 잠재적인 이점은 개별화 교습이다. 그러나 컴퓨터를 기반으로 한 교습의 목표는 완전하게 실행될 수 없었다. 가장 큰 이유는 자연어 이해에 대한 제약과 내재된 많은 문제점이다. 그럼에도 불구하고 컴퓨터 기반 평가 길이를 적당히 조절함으로써 학습자의 학습능력을 평가할 수 있는 CAT(Computer-based Adaptive Testing)프로그램 개발은 가능하다. 평가를 위한 문항 수가 두드러지게 감소하면서 반면에 합격과 불합격 판정이 매우 정확하다. 본 논문에서는 SPRT(Sequential Probability Ratio Testing)방식을 이용한 평가시스템을 설계하고 구현하였다. 이 시스템은 개별화 수업을 위하여 다양한 멀티미디어 오브젝트를 지원하고 클라이언트/서버 환경과 학습자 피드백, 다중-SPRT 그리고 학습자 모델을 유지 관리한다. 아울러 문항의 독립성을 위하여 각 문항의 coefficient alpha 값을 측정하여 관리하는 기능을 지원한다.

Keywords