DOI QR코드

DOI QR Code

SCORM 기반의 컨텐츠 재사용을 위한 상속 모델

Inheritance Model for Reuse of Learning Contents based on SCORM

  • 서대우 (용인송담대학 인터넷경영정보과) ;
  • 이세훈 (인하공업전문대학 컴퓨터정보공학부) ;
  • 왕창종 (인하대학교 전자계산공학과)
  • 발행 : 2002.12.01

초록

SCORM은 교육용 컨텐츠를 SCO라는 객체 단위로 공유하고 재사용하기 위한 국제적 표준이다. 그러나 유사 영역에서의 학습 컨텐츠 재사용시 컨텐츠의 일부분을 변경해야 할 경우에도 컨텐츠 원본을 수정해야 하는 문제점을 안고 있다. 따라서 이 논문에서는 이러한 문제점을 해결하기 위해 상속이 가능한 컨텐츠를 개발할 수 있는 I-SCO 모델을 제안한다. I-SCO 모델은 SCORM 기반 컨텐츠의 오버로딩과 오버라이딩을 통한 상속을 지원하여 컨텐츠의 재사용성을 증대시킨다. 실험에서는 제안한 I-SCO 모델을 설계 및 구현하여 ADL에서 배포하는 실행환경에서 실행시켜 봄으로써 컨텐츠의 상속 기능을 확인하고 I-SCO 모델의 타당성을 입증한다.

SCRM is international standard for sharing and reusing of learning contents as unit of SCO. But when we want to reuse this learning content by modifying a portion of it in similar knowledge domain, there is a problem that modification of original content has to be made. This paper suggests I-SCO model that enables to develop inheritable contents to solve this problem. The I-SCO model increases the reusability of contents based on SCORM by means of supporting inheritance that includes overloading and overriding. In this paper, we design and implement the I-SCO model, and execute on the runtime environment which is distributed by ADL. This experimentation shows the inheritability of contents and proves the validity of I-SCO model.

키워드

참고문헌

  1. 황희정, 백영태 ,강운구, 이세훈, 윤경섭, 왕창종, 'EDUCA-USE의 IMS 명세서에 기반을 둔 개방형 교육 시스템', 정보처리학회 춘계학술논문발표집, Vol.11, No.1, 1999
  2. 권민지, 김행곤, '웹기반 교육시스템 컴포넌트 개발을 위한 INI 프로세스 모델', 정보처리학회 소프트웨어공학연구회지, 제5권 제1호, 2002
  3. L. Anido-Rifon, M. Llamas-Nistal, M.J. Fernandez-Izlesias, 'A Component Model for Standardized Web-based Education,' 10th International World Wide Web Conference, 2001 https://doi.org/10.1145/371920.371950
  4. Peter K. Wiesner, 'E Learning in 2001,' Proceedings of the 25th Annual International Computer Software and Applications Conference(COMPSAC), 2001 https://doi.org/10.1109/COMPSAC.2001.10007
  5. Erik Duval, 'Standardized Metadata for Education : a Status Report,' Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (EDMEDIA2001), Tampere, Finland, 2001
  6. E. N. Forte, M. H. K. Wentland Forte & E. Duval, 'The ARIADNE Project(part I & II) : Knowledge pools for comuter-based and telematics-supported classical, open and distance education,' European Journal of Engineering Education, 1997 https://doi.org/10.1080/03043799708923438
  7. Stefaan Ternier, Erik Duval, Pieter Vandepitte, 'LOMster : Peer-to-peer Learning Object Metadata,' Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications(EDMEDIA2002), Denver, USA, 2002
  8. Advanced Distributed Learning Initiative, Sharable Content Object Reference Model version 1.2 The SCORM Overview, Advanced Distributed Learning, 2001
  9. Rafael Van Durm, Erik Duval, Bart Verhoeven, Kris Cardinaels, Henk Olivie, 'Extending The ARIADNE Web-Based Learning Environment,' Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications(EDMEDIA2001), Tampere, Finland, 2001
  10. G. A. Redding, 'From DL POTS to DL PANS : The Advance Distrivuted Learning(ADL) Initiative,' Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (EDMEDIA2001), Tampere, Finland, 2001