The Impacts of Regulation, Negative Emotionality and Problem Behaviors on Children′s School Adjustment

조절력과 부정적 정서 및 문제행동이 아동의 학교생활적응에 미치는 영향

  • 옥경희 (광주대학교 사회복지학부) ;
  • 김미해 (구미 제1대학 유아교육과) ;
  • 천희영 (고신대학교 아동학과)
  • Published : 2002.12.01

Abstract

Relations of regulation, negative emotionality and problem behaviors to school adjustment were examined for 1,105 elementary school children from 558 2nd grade and 547 5th grade. Children reported their regulation and negative emotionality and teachers rated children's problem behaviors such as hyperactive and withdrawal behaviors and school adjustment including school life, grades, social competence with peers and teacher. Measures of problem behaviors were highly contributed to the prediction of children's school adjustment, especially hyperactive to school life and grades and withdrawal to social competence with peers and teacher. Behavioral regulation was associated with school adjustment including school life and social functioning with teacher and was able to modulate the influence of hyperactive. It was found that depression had both direct and indirect effects via withdrawal behavior on school adjustment.

Keywords

References

  1. 국민대학교 교육대학원 석사학위논문 유아의 정서조절능력 발달에 관한 연구 강대진
  2. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문 초등학교 아동의 비합리적 신념이 우울·불안과 학교 생활 적응에 미치는 영향 강명희
  3. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문 자기주장훈련이 위축아동의 위축행동 및 또래수용도에 미치는 효과 권명희
  4. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문 교사용 유아 정서지능 평정척도 개발에 관한 연구 김경희
  5. 과잉행동아 지도 김보경
  6. 한국가정관리학회지 v.17 no.1 아동의 행동문제와 관련변인간의 인과관계 김선희;김경연
  7. 전남대학교 석사학위논문 아동의 개인적 특성에 따른 또래 수용도 김수미
  8. 이화여자대학교 석사학위논문 초등학교 어린이의 부적응행동지도에 관한 조사연구 김하경
  9. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 중학생의 학교적응, 학업성취, 정서 및 문제행동의 관계 노숙영
  10. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위논문 정서부적응학생의 자아개념과 학업성취에 관한 연구 문희옥
  11. 연세대학교 대학원 석사학위논문 Methylphenidate 치료가 주의력결핍 과잉행동아의 인지, 행동 및 사회, 학습, 정서적 적응에 미치는 효과 박난숙
  12. 아동의 부적응 행동수정 박성수
  13. 대구대학교 교육대학원 석사학위논문 중학생의 우울성향과 학교적응과의 관계 박은조
  14. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 고등학생의 우울성향과 학교적응과의 상관연구 손희준
  15. 영남대학교 교육대학원 석사학위논문 초등학생의 자아개념 및 불안이 학교적응에 미치는 영향 송미원
  16. 동아대학교 교육대학원 석사학위논문 아동의 주위산만 수준별 지능, 창의성, 학업성취에 관한 연구 신영자
  17. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 또래의 위축행동에 대한 아동의 개념 및 정서 추론 신혜영
  18. 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문 학업성적 및 불안 및 적응과의 관계 유귀옥
  19. 전남대학교대학원 박사학위논문 아동의 또래수용도와 관련변인간의 인과모형 분석 정미자
  20. 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문 초등학교 학습자의 상황불안과 학교적응간의 관계 조경란
  21. 소아, 청소년 정신의학 v.1 no.1 주의력결핍 과잉행동아의 인직적 특성 조수철
  22. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문 고교생의 학교생활적응에 관한 연구 조종현
  23. 서울대학교 대학원 석사학위논문 아동과 청소년의 우울성향 및 귀인양식가 학업성취 한유진
  24. 청소년 - 교육심리학 접근 함종한
  25. 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문 초등학생 상황불안과 학교적응간의 관계 홍정기
  26. Journal of Abnormal Child Psychology v.16 The behavior of depressed children: An observation study Altmann, E. O.;Gotlib, I. H. https://doi.org/10.1007/BF00910498
  27. Child Development v.69 Preadolescent friendship and peer rejection as predictors of adult adjustment Bagwell, G. L.;Newcomb, A. F.;Bukowski, W. M. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06139.x
  28. Journal of Personality and Social psychology v.49 Affective and cognitive characteristics of depression in 10- and 11-year-old children Blumberg, S. H.;Izard, C. https://doi.org/10.1037/0022-3514.49.1.194
  29. Doctoral Disseration, Geogia University Difference in self-concept among students identified as emotional by disturbed and nomal Clarke, R. R.
  30. Child Development v.72 The relations of regulation and emotionality to children's externalizing and internalizing probluems behavior Eisenberg, N. Cumberland, A.,;Spinrad, T. L,;Fabes, R. A.;Shepard, S. A.;Reiser, M.;Murphy, B. C.;Losoya, S. H.;Guthrie, I. K. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00337
  31. Child Development v.68 contemporaneous and longitudinal prediction of children's social functioning from regulation and emotionality Eisenberg, N.;Shepard, S. A.;Murphy, B. C.;Guthrie, I. K.;Jones, S.;Friedman, J.;Poulin, R.;Maszk, P. https://doi.org/10.2307/1132116
  32. Child Development v.68 The relations of regulation and emotionaliency and competent social functioning in elementary school Eisenberg, N.;Guthrie, I. K.;Fabes, R. A.;Reiser, M.;Murphy, B. C.;Holmgren, R.;Maszk, P.;Losoya, S.
  33. Child Development v.71 Shyness and children's emotionality, regulation, and coping: Contemporaneous, longitudinal, and across context relations Eisenberg, N.;Shepard, S. A.;Fabes, R. A.;Murphy, B. C.;Cuthrie, I. K. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00233
  34. Child Development v.64 Aggressive versus withdrawn unpopular children: Variation in peer and self-perceptions in multiple domains Hymel, S.;Bowker, A.;Woody, E. https://doi.org/10.2307/1131224
  35. Journal of Personality and Social Psychology v.64 Stability of emotion experiences and their relations to traits of personality Izard, C. E.;Libero, D. Z.;Putnam, P.;Haynes, O. M. https://doi.org/10.1037/0022-3514.64.5.847
  36. Behavior Therapy v.12 Individual versus group application of cognitive-behavioral self-control procedures with children Kendall, P. C.;Zupan, B. A. https://doi.org/10.1016/S0005-7894(81)80123-2
  37. Child Development v.69 Coping socialization in middle childhood: Tests of maternal and paternal influence Kilewer, W.;Fearnow, M. D.;Miler, P. A.
  38. Developmental Psychology v.18 no.2 Antecedents of self-regulation: A developmental perspective Kopp, C. B. https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.2.199
  39. Children in conflict: Educational strategies for the emotionally disturbed and behavirally disordered Reinert, H. R.
  40. Merrill-Palmer Quartely v.39 Socioemotional characteristics of withdrawn and aggressive children Rubin, K. H.;Chen, X.;Hymel, S.
  41. Canadian Journal of Behavioral Science v.21 Child experiencing social difficulties: Sociometric neglect reconsidered Rubin, K. H.;Hymel, S.;LeMare, L. J.;Rowden, L. https://doi.org/10.1037/h0079775
  42. Journal of Personality v.57 Sociability and social withdrawal in childhood: Stability and outcomes Rubin, K. R.;Hymel, S.;Mills, R. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1989.tb00482.x
  43. Developmental Psychology v.26 Predictiong adolescent cognitive and self-regulatory competencies from preschool delay of gratification: Identifying diagnostic conditions Shoda, Y.;Mischel, W.;Peake, P. K.
  44. American Journal of Sociology v.91 Self-labeling processes in mental illness: The role of emotional deviance Thoits, P. A. https://doi.org/10.1086/228276
  45. Clinical Psychology Review v.47 no.2 The social worlds of hyperactive children Whalen, C. K.;Henker, B.