검증된 고속철도 차량의 20량편성 정밀모형에 의한 철도교량의 동적응답 분석

Verified 20-car Model of High-speed Train for Dynamic Response Analysis of Railway Bridges

  • 최성락 ((재) 한국철도기술공사 구조부) ;
  • 이용선 (연세대학교 토목공학과) ;
  • 김상효 (연세대학교 사회환경시스템공학부) ;
  • 김병석 (한국건설기술연구원 토목연구부 구조시스템그룹)
  • 발행 : 2002.12.01

초록

본 연구에서는 고속철도 열차와 교량구조물의 상호작용에 의한 동적응답을 보다 정밀하게 분석하기 위해 3차원의 주행차량모형을 적용한 20량편성정밀 열차모형과 경부고속철도의 주교량 형식인 2경간 연속 PSC 박스거더교(2@40m)를 대강으로 3차원의 뼈대요소를 사용한 교량모형을 이용하여 철도교의 동적거동 해석 프로그램을 개발하였으며, 열차의 주행시험 결과와의 비교를 통해 개발된 프로그램의 타당성을 검증하였다. 또한 보다 효율적인 열차모형을 제시하기 위해 다양한 편성모형 및 하중모형의 조합에 따른 분석결과에 의하면 가장 무거운 KTX의 동력차를 대상으로 주행차량모형을 적용하고 나머지 차량들은 주행하중모형을 적용한 혼합모형이 효율적인 것으로 판단되었으며, 경부고속철도와 같이 복선구조의 교량인 경우에는 열차의 교행에 의해 증폭될 수 있는 교량의 동적응답 특성에 대한 체계적인 검토가 필요한 것으로 나타났다

The aim of this study is to develop a 3-dimensional dynamic analysis model, capable of considering the interaction between vehicles and bridges more accurately. The dynamic analysis model is developed with the high-speed train (KTX) and a 2-span continuous prestressed concrete box girder bridge with a double track. The 20-car model is developed using the moving vehicle model for the regular trainset. Three-dimensional frame elements are used for the bridge model. Using the developed models, a dynamic behavior analysis program is coded. The analytical results are compared with the dynamic field test results and found to be valid to yield quite accurate dynamic responses. Based on the results of this study, the hybrid model, made up of the moving vehicle model for the heaviest power car and the moving force model for the other cars, is quite simple and effective without loosing the accuracy that much. Under the coincidence condition of two trains traveling with resonance velocity in the opposite directions, it is necessary to check not only the dynamic responses of the bridge with one-way traffic but those with two- way coincidence.

키워드

참고문헌

  1. Fryba, L., Dynamics of Railway Bridges, Thomas Telford, London, 1996
  2. 김상효, '고속전철차량모형화에 따른 교량의 동적거동에 관한 연구', 전산구조공학회 논문집, 제12권, 제4호, 1999, pp.629-638
  3. 최성락, '고속철도 차량의 모형화기법에 따른 철도교량의 동적응답 분석', 연세대학교 석사학위논문, 2001
  4. 이희현, '차륜-레일 상호작용을 고려한 슬래브 궤도의 진동특성', 전산구조공학회 논문집, 제7권, 제2호, 1994, pp.77-87
  5. 한국건설기술연구원, '고속전철 구조물 안전성 기술 개발', 2단계 1차년도 연차보고서, 건설교통부, 과학기술부, 산업자원부, 2000
  6. Hambly, E. C., Bridge Deck Behaviour, 2nd ed., E & FN SPON, 1991
  7. 한국건설기술연구원, '고속전철 교량 기술 개발', 2단계 1차년도 연차보고서, 건설교통부, 과학기술부, 산업자원부, 1997