인터넷을 이용한 경쟁정보수집

Collecting of the Competitive Intelligence by using the Internet

  • 발행 : 2002.06.01

초록

정보와 지식이 생산요소로서 인식되는 지식경영 환경에서 기업이 필요로 하는 많은 지식과 정보를 인터넷에서 쉽고 효과적으로 수집하기 위한 방법을 찾고자 하였다. 연구결과 인터넷에서 일반 검색엔진에 의한 경쟁정보 수집은 매우 부정적으로 나타났다. 이를 대처하기 방안으로 특정사이트를 집중 검색하거나 혹은 맞춤 정보서비스를 받거나 혹은 검색엔진의 제한기능을 활용하는 방법을 제시하였다.

Modern society is called as an intelligence society that many companies need information and intelligence as factors for good production. So many knowledge workers want to seek information by himself easily and effectively. As a result of this study, the using search engines in internet is not effective for the competitive intelligence. This thesis suggests some methods for effective searching methods for competitive intelligence. The first method is intensive searching for special site and the second is customized information service and the last is using of the limited function in search engines.

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