A study on Left turn Capacity by Bay Length

Bay길이에 따른 좌회전 용량산정에 관한 연구

  • 김정례 (도로교통안전관리공단 대구광역시지부) ;
  • 김기혁 (계명대학교 교통공학과)
  • Published : 2002.06.01

Abstract

The primary objective of this study is to develop a reliable method for estimating the left turn capacity at the signalized intersection. This study is performed during periods of congestion. Multi left turn lane(bay lane and exclusive lane) approaches are examined. When more than one left turn lane exists, traffic volumes are not distributed equally over each lane. The fundamental approach taken in this study is measuring headways on left turn lanes with altering the bay length from 20m to 120m. Left turn lane is divided into 3 sub-sections in this study. These are SLP section(start-up lost time Period), SFP section(saturation flow period), LSP section(lane selection period). Saturation flow rates are evaluated for each sub section periods. As a results of analysis, it has been confirmed that the left turn capacity can be estimated by left turn bay length and effective green time for left turn. The left turn bay length adjustment factor is suggested in this study.

본 연구는 신호교차로의 좌회전 용량을 파악하기 위하여 bay차로를 포함한 좌회전 이동류의 용량산정 모형을 개발하는데 목적이 있다. 본 연구에서는 신호교차로의 혼잡을 완화시키기 위해 설치 운용되고 있는 좌회전 bay 차로의 용량을 파악하여 보다 정확한 용량산정치 적용을 통한 교차로 운영의 분석자료를 제시하고자 한다. 연구방법은 좌회전 bay길이를 20∼120m까지 변화시키며, bay차로와 전용차로에 대한 차두시간을 분석하였다. Bay차로의 용량산정을 위해 차두시간과 차량유출행태 특성에 따라 1구간(출발손실구간:SLP), 2구간(포화차두구간:SFP), 3구간(차로선택구간:LSP)으로 구분하여 분석하였다. 수집된 차두시간 자료로 차량 대기위치순서별로 분석하였다 자료의 통계적 검증을 통하여 구간대별 평균차두시간을 설정한 후, bay길이별 용량산정 모형을 도출하였으며, 이를 이용하여 bay길이별 좌회전 용량을 산출하였다.

Keywords

References

  1. 도로용량편람 건설부
  2. 아주대학교 석사학위논문 포화구간 설정 및 포화교통류율 변화에 관한 연구 김용석
  3. 한양대학교 환경과학대학원 석사학위논문 과포화 독립교차로에서 유출교통량 변화분석 김부원
  4. 좌회전 교통류 관리방안에 관한 연구 도로교통안전협회
  5. special report 209 Highway Capacity Manual TRB
  6. TRANSYT-7F Users Guide U.S. DOT. Fedral Highway Administration
  7. Technical Report NO.1 Traffic Performance at urban intersection B.D.Greenshileds;D.Schapiro;E.L.Erickson
  8. NCHRP Report 32, TRB, National Research, Council Improved Criteria for Traffic Signals at Individual Intersections D.L.Gerlough;F.A.Wagner
  9. Journal of Transportation Engineering v.112 no.6 Modeling of Queue Dissipation for Signal Control Feng-Bor Lin;M.ASCE;Donald Cooke
  10. Journal of Transportation Engineering v.118 no.5 Change Interval Timing and Lost Time for Single Point Urban Interchanges J.A.Bonneson
  11. Factual Draft Second Edition of Canadian Capacity Guide for Signalized Intersections S.Teply;D.Allingham;D.Richardson;B.Stephenson
  12. TRR 1320 A.M, Saturation Flow : Do We Speak The Same Language? Teply,S.;Jones