A Agent System Supporting Personalization based on Customer-Emotion

고객 감성 기반의 개인화를 지원하는 에이전트 시스템

  • 고일석 (충북과학대학 전자상거래과) ;
  • 김의재 ((주)모바일아이) ;
  • 신승수 ((주)시그마정보기술) ;
  • 나윤지 (충북대학교 컴퓨터공학과 대학원)
  • Published : 2002.03.01

Abstract

E-Biz. system must provide convenient and easy interface, efficient functions, and provides information and contents satisfying customers. To do this, many kinds of studies are being advanced actively about E-Biz. system using intelligent agent technology and efficient E-Biz. strategy. Also E-Biz. system score a lot of information and contents to get a efficient business activities and relationships between a company arid customers. To effectively adopt individual customer's preference and actively adapt change of business situation, we may consider individual user characteristics and emotion. This paper suggests E-Biz. system using intelligent agent technology based on user characteristics and emotion. This system can provide convenient user interface and improve customer royalty. In the results, it is found that proposed system is more efficient than existing systems about customer's preference.

인터넷의 폭발적인 확산은 다양한 서비스를 지원하는 웹사이트를 활성화시켰고 구매나 콘텐츠의 이용과 같은 다양한 인터넷 기반의 비즈니스 활동이 일어나고 있다. 또한 사용자들에 대한 경쟁적인 서비스는 웹사이트 운영의 차별화 된 전략을 필요로 하게 만들었고, 개인화 된 서비스의 필요성을 대두시켰다. 개인화를 지원하는 서비스는 주로 고객의 개별적인 특성이나 선호도를 기반으로 정량적인 자료를 통해 이루어지고 있다. 본 연구는 인터넷 감성 커뮤니티에 로그인하는 사용자의 사용자 정보를 이용하여 생체리듬을 파악하고, 사용자의 생체리듬에 따라 로그인한 사용자의 생체리듬에 가장 적합한 사용자 인터페이스를 제공하는 인터넷 감성 커뮤니티 서비스 방법 및 시스템의 설계에 초점을 두고 있다. 제안한 시스템을 한 사용자 감성 기반의 개인화 된 서비스의 제공은 고객의 충성도의 향상을 통해 웹사이트 가치를 높일 수 있을 것이다.

Keywords