DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Learning Methods on the Capability of Information Retrieval and Synthesis in Web

웹 환경에서의 학습 방법이 정보검색 및 정보종합 능력에 미치는 영향

  • Published : 2002.12.01

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effects of learning methods on students' information retrieval and information synthesis capability in web. This is an experimental study comparing the two different learning methods as task-based learning and technic-based learning. The findings of this study were as follows: 1. The task-based learning was more effective than the technic-based learning in information achievements as information retrieval capability (t= 3.59, p〈.05). 2. In the 1st retrieval (recall ratio t=1.81 precision ratio t=.61) of Naver Korean Web Retrieval, there was no significant difference (p〉.05). In the 2nd retrieval (recall ratio t=2.93 precision ratio t=2.45) and 3rd retrieval (recall ratio t=3.48 precision ratio t= 2.50), the task-based group was more effective than the technic-based group (p〈.05). 3. There was no significant difference in students' information synthesis capability between the task-based learning and technic-based learning (t= 1.95, p〉.05). The findings of this study suggest that the task-based learning approach is more effective to improve students' information literacy, and that professionals should consider better instructional principles for the improvement of instructional quality.

본 연구에서는 웹 환경에서의 학습 방법이 학생들의 정보검색 및 정보종합 능력에 어떠한 영향을 미치는가를 규명하고자 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 과제 중심형 학습 집단이 기법 중심형 학습 집단보다 정보검색 능력 중 정보성취도 검사점수가 높게 나타났으며, 통계적으로 유의미한 차이를 보였다 (t=3.59, p〈.05). 둘째, 네이버 국내 웹 1차 검색 (재현율 t=1.81, 정확율 t=.61)에서 과제 중심형 학습 집단과 기법 중심형 학습 집단간에 재현율과 정확율 모두 유의미한 차이가 없었다 (p〉.05). 그러나 2차 검색 (재현율 t=2.93, 정확율 t=2.45)과 3차 검색 (재현율 t=3.48, 정확율 t=2.50)에서는 과제중심형 학습 집단이 기법 중심형 학습 집단보다 재현율과 정확율이 높게 나타났으며, 통계적으로 유의미한 차이를 보였다 (p〈.05). 셋째, 과제 중심형 학습 집단과 기법 중심형 학습 집단은 정보종합 능력의 검사 점수 차이가 통계적으로 유의미하지 않았다 (t=1.95, p〉.05). 위 실험 결과를 종합해 보면, 인터넷에서 정보를 검색하는 경우에 과제에 대한 분석과 그에 알맞는 정보검색 기법을 적용하는 것이 중요하다. 기법에 의존하기보다는 과제를 분석하고 그에 알맞는 검색을 수행해야 한다. 또 정보 이용 교육이 정보검색 수준에서 머무르는 것이 아니라, 정보검색과 정보종합에 관한 교육이 정보 문제 해결의 맥락에서 이루어져야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 한국말 교육 v.5 TASK 개념을 기초로 한 듣기 말하기 수업 연계 방안 곽상흔
  2. 교육공학의 탐구 권성호
  3. 도서관학논문집 v.27 인터넷상의 메타탐색엔진의 검색효율성 비교연구 김성희
  4. 초중등 교원을 위한 정보 소양 안내서 멀티미디어교육지원센터
  5. 주관식 평가문항 개발의 실제(고등학교) 서울시 교육과학 연구원
  6. 정보와 매체 교육 과정 편성안 서울시 교육청
  7. 한국문헌정보학회지 v.31 no.3 국내 웹검색도구의 특성 및 탐색 기능 평가에 관한 연구 이란주; 최경화
  8. 한국문헌정보학회지 v.32 no.3 교육학 분야 주제 전문가와 탐색전문가의 인터넷 검색엔진을 사용한 정보탐색 행태 비교 연구 이명희
  9. 한국문헌정보학회지 v.30 no.2 전문데이터베이스의 탐색특성에 관한 연구 이응봉
  10. 제5회 국제 한국어 학술대회 발표 논문집 TASK를 기초로 한 한국어 듣기 교육 이해영
  11. 교육월보 v.4 주관식 평가 문항의 발전 과제 임형
  12. 한국문헌정보학회지 v.31 no.1 WWW 탐색도구의 색인 및 탐색 기능 평가에 관한 연구 정영미;김성은
  13. 웹 기반 교육 최정임
  14. 이화여자대학교, 박사학위논문 온라인 교육에서 문제해결 수행과정의 특성 연구: 문제중심학습원리를 적용한 사례를 중심으로 홍유선
  15. Information literacy standards for student learning AASL;AECT
  16. Information power: Building partnerships for learning AASL;AECT
  17. Information power: School library media programs AASL;AECT
  18. Teaching oral communication skills in academic settings: A case study in task-based approach to syllabus design Ahmed,M.K.
  19. Paper Presented at the '96 ASIS Conference Search Engines for the World Wide Web: A comparative study and evaluation methodology Chu,H;Rosenthal,M.
  20. Thinking about information: Skills for lifelong learning v.16 no.1 Cleaver;Betty P
  21. Learning from Errors: A Task-based Approach Csolle,A.;Karoly,K.
  22. Helping with Homework Eisenberg,M.B.
  23. Information Problem solving: The big six skills approach to library & information skills instruction Eisenberg,M.B.
  24. An emerging theory of library instruction v.16 no.1 Kuhlthau;Carol C.
  25. Information Retrieval Today Lancaster,F.Wilfrid;Warner, Amy J.
  26. Information Retrieval Systems: Characteristics, Testing and Evaluation Lancaster, F. Wilfrid
  27. Performance of four world wide web(WWW) Index Services: InfoSeek, Lycos, WebCrawler, and WWW Worm Leighton;H.V.
  28. D-Lib Magazine no.March What's wrong with internet searching Pollack, A.;Hockley, A.
  29. Essentials skills for information literacy Washington State Department of Education