A Study on Crashworthiness of Rubber Tired AGT

고무차륜 경량전철의 충돌안전도 연구

  • Published : 2002.12.01

Abstract

In the standard specifications for the urban EMU (Electric Multiple Unit) train, there are several items to ensure safety against accidents. The 21st to the 23rd items have much to do with the crashworthiness of the urban EMU train. In this study, a rubber-tired Automated Guide-way Transit (AGT) System under development by KRRI is numerically evaluated from the point of view of crashworthiness by applying the above crashworthiness items. The numerical results show that the design of the AGT satisfies the 22nd and 23rd items. But a design modification to adopt mechanical fuses is recommended to reduce impact accelerations with respect to the 21st item.

Keywords

References

  1. J. H. Lewis, 'Development of crashworthy vehicle structures for railways', IMechE, Vol. 207, pp. 1-16, 1993
  2. H. Rocholl(1985), 'Energy absorption in automatic couplings and draw gear', IMechE, C288, pp. 137-145, 1985
  3. 한석윤 외(2000. 5.), 경량전철시스템 기술개발사업 1차년도 연구결과보고서, 경량전철 차체 개념설계 및 구조해석, 한국철도기술연구원
  4. 구정서, 송달호, 'TGV-K 전체 차량의 충돌안전도 해석 연구', 한국철도학회 논문집, 제 1권 1호 ,pp. 1-9, 1998
  5. 조현직, 구정서, 김동성, 윤영한, '1차원 모델을 이용한 한국형 고속전철의 충돌안전도 평가', 2001 한국철도학회 추계학술대회 논문집, pp.217-222, 2001
  6. 김헌용, 김상법, 박제승, 한동철, '고속전철 승객 탑승부의 충돌 안전도 평가에 관한 연구', 2001 한국철도학회 추계학술대회 논문집, pp.198-204, 2001
  7. 구정서, 조현직, 윤영한, 김동성, '1차원 동역학 모델을 이용한 한국형 고속전철의 충돌안전도 평가', 한국철도학화논문집, 제 4권 3호, pp.94-101, 2001
  8. N. John and T. Wierzbicki, Structural crashworthiness and failure, 1993
  9. 구정서, 노규석, 박성하, '도시철도차량 충돌안전기준 제정에 관한 연구', 연구결과보고서, 한국철도기술연구원, 1999. 12
  10. C. Oyan, 'Dynamic simulation of Taipei EMU train', Vehicle System Dynamics, Vol. 30, pp, 143-167, 1998 https://doi.org/10.1080/00423119808969441