An e-Commerce Agent System based on Web Site Log Analysis and Case Base

웹사이트 로그 분석과 사례기반의 전자상거래 에이전트 시스템

  • 나윤지 (대전보건대학 컴퓨터정보처리과) ;
  • 원동유 (충북대학교 전기전자 및 컴퓨터공학) ;
  • 이순애 (세명대학) ;
  • 조용환 (충북대학교 전기전자 및 컴퓨터공학부)
  • Published : 2002.03.01

Abstract

Electronic commerce system must provide information satisfying customers. To do this, many kinds of studies are being advanced actively about electronic commerce support system using intelligent agent technology. This paper suggests electronic commerce system using intelligent multi agent based on Case base and Log analysis. This system can provide suitable information to customers by using knowledge and traffic and system information analysis.

전자상거래시스템의 효율적인 운영과 관리를 위해 더욱 많은 노력이 요구되고 있으며 고객의 요구에 대해 가장 적절한 정보를 제공함으로서 만족을 극대화할 수 있어야 한다. 이를 위해 많은 지능형 에이전트 기술을 사용한 전자상거래 시스템이 도입되고 있다. 본 논문에서는 전자상거래시스템에서 CRM 지원을 위한 사례기반 추론과 웹 로그 분석을 기반으로 한 다중 에이전트 시스템을 제안하였다. 본 논문에서 제안한 시스템은 로그분석을 통해 트래픽과 시스템 정보의 분석과 사례기반 추론을 통해 특정 조건에서 고객의 요구에 대해 적절한 정보를 제공할 수 있다.

Keywords