(Problem analysis of the Computer Education Curriculum for Vocational High School)

실업계 고등학교의 컴퓨터 교육과정 문제점 분석

  • 장순규 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이태욱 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2002.08.01

Abstract

Now Vocational High School have many Problems. The Alternative proposal, to easy go on to university of same tract can not a substitute of the basic cause. Vocational High School is needed to the practical curriculum for her place. This article analyzes the problems of the Computer Education Curriculum for Vocational High School by compared with the demanded Curriculum, haying his or her Career when the student complete the Vocational High School course.

현재 실업계 고등학교는 많은 문제점을 드러내고 있다. 이들 문제에 대한 대안으로 제시되는 동일계 대학진학 등은 근본적인 대안이 될 수 없다. 실업계 고등학교가 이러한 문제를 타계하고 본연의 역할을 충실히 해낼 수 있도록 하기 위해서는 교육과정의 내실화가 필요하다. 그러므로 본 연구에서는 컴퓨터 관련학과를 졸업한 학생들이 관련 직업을 가질 때 요구되는 교육과정과 현재 학생들이 실업계 고등학교에서 배우는 교육과정을 비교함으로써 문제점을 분석해 보고자 한다.

Keywords