Analysis of Internet Biology Study Sites and Guidelines for Constructing Educational Homepages

인터넷상의 고등학교 생물 학습사이트 비교분석 및 웹사이트 구축방안에 관한 연구

  • Published : 2002.12.30

Abstract

Internet, a world wide network of computers, is considered as a sea of information because it allows people to share information beyond the barriors of time and space. However, in spite of the unmeasurable potential applications of the internet, its use in the field of biology education has been extremely limited mainly due to the scarcity of good biology-related sites. In order to provide useful guidelines for constructing user-friendly study sites, which can help high school students with different intellectual levels to study biology, comparative studies were performed on selected educational sites. Initially, hundreds of related sites were examined, and, subsequently, four distinct sites were selected not only because they are well organized, but also because each is unique in its contents. Also, a survey was carried out against the users of each site. The survey results indicated that the high school students regard the web-based biology study tools as effective teaching methods although there might be some bias in criteria for selecting target sites. In addition to the detailed biology topics and the related biology informations, multimedia data including pictures, animations and movies are found to be one of the important ingredients for desirable biology study sites. Thus, the inclusion of multimedia components should also be considered when developing a systematic biology study site. Overall, the role of the cyber space is expected to become more and more important. Since the development of the user-satisfied and self-guided sites require interdisciplinary collaborational efforts which should be made to promote extensive communication among teachers, education professionals, and computer engineers. Furthermore, the introduction of good biology study sites to the students by their teachers is also important factor for the successful web-based education.

인터넷의 사용으로 사람들은 거리나 시간에 관계없이 정보를 서로 공유할 수 있게 되어 인터넷을 정보의 바다라 부르게 되었다. 그러나 이러한 인터넷의 장점에도 불구하고, 우리나라의 생물 교육 현장에서는 그 활용이 극히 미비한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 이러한 인터넷상의 생물 학습사이트 이용에 대한 한계를 인식하고, 고등학교 학생들의 인터넷 활용 환경과 학생들이 자주 이용하며 비교적 내용과 구성이 잘 된 생물 홈페이지를 조사, 분석하여 이를 토대로 고등학교 생물 영역에서 인터넷을 보다 쉽고 유용하게 활용할 수 있는 방안을 모색하는 데에 그 목적이 있다. 본 연구에서는 인터넷 검색 엔진을 통하여 고등학교 공통과학 생물 학습사이트를 검색한 후 4개의 사이트를 선정하여 학습 내용과 구성을 분석하고, 선정 된 사이트의 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그 결과는 생물 학습 홈페이지들이 생물학습에 많은 도움이 되는 것으로 나타났으며, 자세하고 심도있는 내용뿐만 아니라 그림과 영상 등의 다양한 멀티미디어를 적극 활용하는 것이 좋은 홈페이지라는 견해를 보였다. 그리고 기존의 학습 사이트 분석과 설문 조사 결과에 근거하여 학생들에게 도움이 되는 고등학교 생물 학습용 홈페이지 제작의 구성요소를 제시하고자 하였다. 홈페이지 구성에서 가장 중요한 요소는 학습자와 홈페이지간의 상호작용성을 높이기 위해 효과적인 피이드백 방법과 학습자 스스로 자신의 수준에 맞는 학습을 할 수 있도록 구성하는 것이다. 이와 같이 학습자와 홈페이지간의 피드백을 통한 학습은 학습자의 지적 욕구를 만족시킬 수 있을 뿐만 아니라 내적 동기를 유발하는 촉진적인 역할을 할 것으로 기대된다. 이상의 연구를 통해 교수-학습에 활용할 수 있는 체계적인 교육용 홈페이지가 개발되어야 할 필요가 있으며 여기에는 교사뿐 아니라 학생, 교육연구가와 전문가, 엔지니어 등 교육과 관련된 다양한 인력이 참여해야 한다는 것이다. 또한 학습에 도움이 되는 좋은 홈페이지를 교사가 학생에게 안내해서 효과적으로 이용할 수 있도록 해야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 강영철(1999). 인터넷을 활용한 중학교 생물영역 수리에 관한 연구. 제주대학교 석사학위 논문
  2. 김미라(1995). 교수-학습을 위한 컴퓨터 활용수업에 관한 연구. 홍익대학교 교육대학원 석사 논문
  3. 김미량(1998). 하이퍼텍스트 교수-학습 환경에서 상호작용 증진을 위한 설계 전략의 탐색. 교육공학 연구, 14(1), 55-79
  4. 김준태(1997). 인터넷을 통한 상호 작용형 과학교육. 교육월보. 11, 85-89
  5. 김준태(1997). 인터넷을 활용한 과학과 교수-학습 자료 개발. 멀티미디어를 이용한 교수-학습 자료 개발 학술 세미나 자료집. 교원대 과학교육공동 연구소
  6. 김현주, 이옥화, 김용기(1998). WBI 프로젝트의 분석을 통한 한국형 WBI 모델. 컴퓨터교육학회지, 1(1). 140
  7. 박인우(1996). 학교교육에 있어서 구성주의 교수원리의 실현 매체로서 인터넷 고찰. 교육공학연구. 12(2), 81-104
  8. 박철호(1997). 컴퓨터통신을 이용한 과학 토론학습에서 상호작용의 증진을 위한 체제 구축. 서울대학교 과학교육과 석사학위 논문
  9. 반승환(1997). 인터넷을 활용한 교육용 프로그램의 제작. 서울대학교 과학교육과 석사학위 논문
  10. 백영균(1999). 98교육 정책 개발 연구 과제, 인터넷의 교육적 활용 방안에 관한 연구. 한국교육개발원
  11. 백영균(1999). 웹기반 학습의 설계. 서울: 양서원
  12. 신민회(1998). 자기조절 학습이론, 의미, 구성요소, 설계원리. 교육공학연구, 14(1)
  13. 안이숙(1998). 인터넷 활용 수업이 아동의 자기주도 학습 능력에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위 논문
  14. 양희선(1998). 인터넷을 활용한 중학교 생물분야 학습을 위한 홈페이지 개발 및 적용연구. 공주대학교 교육대학원 석사학위 논문
  15. 이옥희, 김영수(2000). 초 . 중등 학생 과학 탐구활동 안내를 위한 웹사이트 구축과 운영. 한국생물교육학회지, 28(3), 302-309