The Role of Anomalous Data in Concept Learning

개념 학습에서 변칙 사례의 역할

  • Published : 2002.09.30

Abstract

In this study, the relationships among cognitive conflict, situational interest, and conceptual change in studying boiling point were investigated. The differences in the relationships by gender were also investigate. Students of 7th grade(N=370) participated in this study. First, a preconception test was administered to choose students who possessed the misconception studied. After presenting anomalous data, test of response to anomalous data and state interest test were administered. After the instruction with a CAI program, a conception test was administered immediately. The conception test was administered again as a retention test four weeks later. The scores of both cognitive conflicts and state interest test were found to be significantly correlated with the scores of the conception test and the retention test. The results of multiple regression analysis indicated that state interest was significantly more important than cognitive conflict in prediction the degrees of conceptual change and retention of conception. For male students, state interest was the only significant predictor of conceptual change and retention of conception. In contrast, cognitive conflict was the only significant predictor for female students.

이 연구에서는 끓는점 학습에서 인지 갈등, 상태 흥미, 개념 변화 사이의 관계를 조사했다. 또한, 이들 관계에서 성에 따른 차이도 조사했다. 중학교 1학년 학생 370명이 본 연구에 참여했다. 먼저, 학습된 오개념을 지닌 학생을 선별하기 위해 선개념 검사를 실시했다. 변칙 사례를 제시한 후, 변칙 사례에 대한 반응 검사와 상태 흥미 검사를 실시했다. CAI 프로그램으로 수업 처치를 한 후, 직후 개념 검사를 실시했다. 4주 후에 동일한 검사지로 개념 파지 검사를 실시했다. 인지 갈등과 상태 흥미 검사 점수는 모두 직후 개념 검사 및 개념 파지 검사 점수와 유의미한 상관이 있었다. 중다 회귀 분석 결과, 상태 흥미가 인지 갈등 보다 개념 변화 및 개념 파지 정도를 예측하는데 있어 더 중요한 것으로 나타났다. 남학생의 경우에는 상태 흥미만이 개념 변화 및 개념 파지에 대해 유의미한 예측 변인으로 나타났으나, 여학생의 경우에는 인지 갈등만이 유의미한 예측 변인으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강석진, 신숙희, 노태희(2002a). 밀도 개념 학습에서 자기 조절 전략과 인지 갈등 및 개념 변화의 관계. 대한화학회지, 46(1), 83-89
  2. 강석진, 신숙희, 노태희(2002b). 변칙 사례에 대한 초등학생들의 반응 연구. 한국과학교육학회지, 22(2), 252-260
  3. 교육부(1999). 중학교 교육 과정 해설(III): 수학, 과학, 기술 . 가정. 서울: 대한교과서 주식회사
  4. 김범기, 권재술(1995). 과학개념과 인지적 갈등의 유형이 학생들의 개념변화에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 15(4), 472-486
  5. 노태희, 임희연, 강석진(2000). 변칙 사례에 대한 학생들의 반응 유형. 한국과학교육학회지, 20(2), 288-296
  6. 노태희, 임희연, 강석진, 김순주(2001). 학생의 인지적 . 정의적 변인, 변칙 사례에 의한 인지 갈등, 개념 변화 사이의 관계. 한국과학교육학회지, 21(4), 658-667
  7. 송희숙(2000). 중학생의 학습동기와 과학학습에서 인지갈등의 관계. 한국교원대학교 석사학위논문
  8. 이경호, 권재술(1999). 관성개념에 대하여 자기의 생각과 불일치하는 상황의 유형에 따른 학생의 반응. 한국과학교육학회지, 19(4), 516-527
  9. 전경문, 노태희(1997). 학생들의 과학 학습 동기 및 전략. 한국과학교육학회지, 17(4), 415-424
  10. Asher, S. R.(1980). Topic interest and children's reading comprehension. In R. Spiro, B. Bruce, & W. Brewer (Eds.) Theoretical issues in reading comprehension. Erlbaum: Hillsdale, 525-534
  11. Chinn, C. & Brewer, W. F.(1998). The empirical test of a taxonomy of responses to anomalous data in science. Journal of Research in Science Teaching, 35(6), 623-654 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199808)35:6<623::AID-TEA3>3.0.CO;2-O
  12. Dreyfus, A., Jungwirth, E., & Eliovitch, R.(1990). Applying the 'cognitive conflict' strategy for conceptual change-some implications, difficulties, and problems. Science Education, 74(5), 555-569 https://doi.org/10.1002/sce.3730740506
  13. Guzzetti, B. J., Snyder, T. E., Glass, G. V., & Games, W. S.(1993). Promoting conceptual change in science: a comparative meta-analysis of instructional interventions from reading education and science education. Reading Research Quarterly, 28(2), 117-159
  14. Hidi, S.(1990). Interest and its contribution as a mental resource for learning. Review of Educational Research, 60(4), 549-571 https://doi.org/10.3102/00346543060004549
  15. Hong, E.(1998). Differential stability of state and trait self-regulation in academic performance. The Journal of Educational Research, 91(3), 148-162 https://doi.org/10.1080/00220679809597536
  16. Jones, M. G., Howe, A., & Rua, M. J.(2000). Gender differences in students' experiences, interests, and attitudes toward science and scientists. Science Education, 84(2), 180-192 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200003)84:2<180::AID-SCE3>3.0.CO;2-X
  17. Krapp, A., Hidi, S., & Renninger, K. A.(1992). Interest, learning and development. In K. A. Renninger, S. Hidi, & A. Krapp (Eds.) The role of interest in learning and development. Erlbaum: Hillsdale, 3-25
  18. Mitchell, M.(1993). Situational interest: its multifaceted structure in the secondary mathematics classroom. Journal of Educational Psychology, 85(3), 424-436 https://doi.org/10.1037/0022-0663.85.3.424
  19. Naylor, F. D.(1981). A state-trait curiosity inventory. Australian Psychologist, 16(2), 172-183 https://doi.org/10.1080/00050068108255893
  20. Pintrich, P. R., Marx, R. W., & Boyle, R. A.(1993). Beyond cold conceptual change: the role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change. Review of Educational Research, 63(2), 167-199 https://doi.org/10.3102/00346543063002167
  21. Schank, R. C.(1979). Interestingness: controlling inferences. Artificial Intelligence, 12, 273-297 https://doi.org/10.1016/0004-3702(79)90009-2
  22. Schiefele, U., Krapp, A., & Winteler, A.(1992). Interest as a predictor of academic achievement: a meta-analysis of research. In K. A. Renninger, S. Hidi, & A. Krapp (Eds.) The role of interest in learning and development. Erlbaum: Hillsdale, 183-212
  23. Schraw, G. & Lehman, S.(2001). Situational interest: a review of the literature and directions for future research. Educational Psychology Review, 13(1), 23-52 https://doi.org/10.1023/A:1009004801455
  24. Tobias, S.(1990). They're not dumb, they're different: stalking the second tier. Research Corporation: Tucsan
  25. Yarlas, A. S. & Gelman, R.(1998). Learning as a predictor of situational interest. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Diego