국제 비교 연구에 나타난 우리 나라 학생들의 지구과학 성취도: 성 차이를 중심으로

Korean Student's Achievement of Earth Science in International Comparative Studies: From the Perspectives of Gender Differences

  • 박정 (한국교육과정평가원) ;
  • 신동희 (단국대학교 과학교육과)
  • Park, Chung (Korea Institute of Curriculum and Evaluation) ;
  • Shin, Dong-Hee (Department of Science Education, Dankook University)
  • 발행 : 2002.02.28

초록

이 연구에서는 최근 수행된 국제 비교 연구인 TIMSS-R과 PISA 2000에 나타난 우리 나라 학생들의 지구 과학영역에 대한 전체적인 성취도 및 성 차이 경향을 파악하였다. 이를 위해 1999년에 실시된 TIMSS-R에 포함된 33개의 지구 과학 관련 문항과 2000년에 실시된 PISA에 포함된 13개의 지구 환경 과학 문항에 대한 국제 및 국내 평균 정답율을 비교하였다. 분석 결과, 우리 나라 학생들은 문항 유형별로는 선택형 문항에서, 수행 영역별로는 단순 정보 이해문항에서 국제 평균 정답율에 비해 큰 차이를 보이며 높게 나타났다. 또한, 우리 나라 학생들은 그래프 해석, 표 해석등 자료 해석과 관련된 문항에서 국제 평균보다 특히 높은 정답율을 나타냈는데, 이러한 경향은 남학생들에게 더 두드러졌다. 한편, 우리 나라 학생들은 천문학 문항에서 상대적으로 가장 낮은 점수를 나타냈으며, 이는 특히 여학생에게 더 심하게 나타났다. 우리 나라 여학생들은 문항의 내용, 유형, 수행 영역 등 모든 부분에서 남학생들보다 낮은 정답율을 보여 심각한 성 차이를 드러냈다.

The purpose of this study was to verify the trends of Korean students' achievement of earth science, especially the gender differences, in recent two international comparative studies, TIMSS-R (The Third International Mathematics and Science Study-Repeat) and PISA 2000 (Programme for International Student Assessment). To achieve this purpose, the 33 earth science items in TIMSS-R and 13 earth and environmental science items in PISA 2000 were analyzed. As a result of the comparison between Korean- and international percent correct, Korean students showed especially higher achievement in close-ended items or items required 'understanding of simple information.' Korean students, in particular Korean male students, also showed higher achievement in items of data interpretation. On the other hand, Korean students, in particular Korean female students, showed relatively lower achievement in astronomy items. The serious gender differences occurred in all aspects of items, regardless of item content, item format, and performance expectations.

키워드

참고문헌

  1. 한국교육과정평가원 연구보고 99-7-1 제3차 수학·과학 성취도 국제 비교 연구 (TIMSS-R) 국내 평가 결과 분석 연구 김성숙;임찬빈;이춘식;유준희;서동엽
  2. 한국교육과정평가원 연구보고 PRE 2000-8-1 2000년 OECD 학업 성취도 국제 비교 연구 노국향;최승현;신동희;이소영
  3. 한국교과교육학회지 v.4 no.1 제3차 수학 과학 학업 성취도 국제 비교 반복 연구(TIMSS-R) 중 중학 2학년생들의 지구과학 평가 결과 분석 명전옥;유준희
  4. 교육학연구 v.39 no.2 문항 반응 이론을 활용한 수행형 평가 문항 분석 벙법 박정
  5. 한국과학교육학회지 우리 나라 학생들의 과학적 소양 성취도 결과 분석 신동희;노국향
  6. 한국과학교육학회지 PISA 2000 지구 환경 과학 영역에서의 남녀 학생 성취도 차이 신동희;박정;노국향
  7. 한국과학교육학회지 v.15 no.4 계통도를 이용한 중, 고등학생들의 지구와 달의 운동에 관한 개념 유형 연구 우종옥;이항로;민준규
  8. 한국과학교육학회지 v.12 no.1 여학생에게 친근한 과학 학습 내용 및 방법을 적용한 수업이 여학생들의 과학 학습 태도에 미치는 영향 최경희;김경미
  9. Journal of Educational Psychology v.88 The 1991 International Assessment of Educational Progress in mathematics and science: The gender differences perspective Beller, M;Gafni, N https://doi.org/10.1037/0022-0663.88.2.365
  10. European Journal of Science Education v.8 Courting the positive virtues: A case for feminist science Bentley, D;Watts, D.M. https://doi.org/10.1080/0140528860800202
  11. Journal of Educational Measurement v.27 Method of measurement and gender differences in scholastic achievement Bolger, N;Kellagham, T. https://doi.org/10.1111/j.1745-3984.1990.tb00740.x
  12. International Journal of Science Education v.9 Gender and science achievement: A case study Haggerty, S.M. https://doi.org/10.1080/0950069870090303
  13. Educational Evaluation and Policy Analysis v.20 no.3 Gender differences on high school science achievement tests: Do format and content matter? Hamilton, L.S.
  14. The psychology of sex differences Maccoby, E.E.;Jacklin, C.N.
  15. Paper presented at the Annual Meeting of the National Council on Measurement in Education: ED 420522 Gender differences in scientific literacy Manhart, J.J.
  16. TIMSS 1999: International Science Report Martin, M.O.;Mullis, I.V.S.;Gonzales, E.J.;Gregory, K.D.;Smith, T.A.;Chrostowski, S.J.;Garden, R.A.;O'Connor, K.M.
  17. College Board Report No. 92-7 Sexrelated performance differences on constructed-response and multiple-choice sections of advanced placement examinations Mazzeo, J;Schmitt, A.P.;Bleistein, C.A.
  18. TIMSS Gender differences in achievement: IEA's Third International Mathematics and Science Study Mullis, I.V.S.;Martin, M.O.;Fierros, E.G.;Goldberg, A.L.;Stemler, S.E.
  19. British Journal of Educational Psychology v.52 Sex differences in objective test performance Murphy, R.J.L. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1982.tb00828.x
  20. Knowledge and skills for life: First results from PISA 2000 OECD
  21. Journal of Research in Science Teaching v.31 no.8 Gender differences in science achievement: Do school effects make a difference? Young, D.;Fraser, B.J. https://doi.org/10.1002/tea.3660310808
  22. International Journal of Science Education v.21 no.10 Growth patterns in students' ability to supply scientific explanations: findings from the Third International Mathematics and Science Study in Israel Zuzovsky, R.;Tamir, P. https://doi.org/10.1080/095006999290219