The Effects of Response Cost Technique in the Computer Training for the Mentally Retarded Person

정신지체인의 컴퓨터 교육에서 반응대가 기법의 효과

  • 송미경 (안동대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 강오한 (안동대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2002.09.13
  • Accepted : 2002.10.21
  • Published : 2002.10.30

Abstract

In this paper, we investigated the effects of response technique which uses free tokens in the computer training for the mentally retarded person. We set wrong line entering. wrong space number entering, wrong line-type designation and wrong cell merger as the target behaviors in the research. The experiment period of the research was 36 sessions altogether, and the period was divided into four steps such as basic period I. treatment period I, basic period II, and treatment period II. We also conducted a follow up experiment to identify whether the experiment's effect is still maintained two weeks after the experiment finished. We know that the response cost technique which uses free tokens to the mentally retarded person is efficient in the computer training.

본 연구에서는 경도 정신지체인의 컴퓨터 교육의 효과를 높이기 위해 학습에 참여하고자 하는 학습 동기 유발에 무상토큰에 의한 반응대가 기법이 어느 정도 효과가 있는지 알아보았다. 경도 정신지체인을 대상으로 워드프로세서 프로그램의 표작성 부분을 실험과목으로 설정하고 잘못된 줄 수 입력, 잘못된 칸 수 입력, 잘못된 선 종류, 잘못된 셀 합치기 등 총 4가지의 표적행동을 설정한 후 기초선 기간 I, 처치 기간 I, 기초선 기간 II, 처치 기간 II 총 36회의 실험기간동안 행동관찰 기록카드에 관찰 결과를 기록하였다. 수정된 행동의 유지 여부를 알아보기 위해 2주 후 사후 점검을 6회 실시하였다. 그 결과를 분석해본 결과 무상토큰에 의한 반응대가 기법이 경도 정신지체인의 컴퓨터 교육에 효과가 있는 것을 알 수 있었다.

Keywords