Reduction Effect of Aromatherapy on Stress and Insomnia

아로마요법의 스트레스 및 수면장애 감소효과

  • Park, Sang-Ock (Department of Nursing, Yeungnam University Hospital) ;
  • Kim, Seok-Beom (Department of Preventive Medicine and Public Health, College of Medicine Yeungnam University) ;
  • Lee, Kyeong-Soo (Department of Preventive Medicine and Public Health, College of Medicine Yeungnam University) ;
  • Kang, Pock-Soo (Department of Preventive Medicine and Public Health, College of Medicine Yeungnam University)
  • 박상옥 (영남대학교 의과대학 부속병원 간호부) ;
  • 김석범 (영남대학교 의과대학 예방의학교실) ;
  • 이경수 (영남대학교 의과대학 예방의학교실) ;
  • 강복수 (영남대학교 의과대학 예방의학교실)
  • Published : 2002.12.30

Abstract

Reducing the level of stress and insomnia by aromatherapy is proposed as a method of self-care and health promotion in the future. Of the people who received aromatherapy from July, 1999 to February, 2000 at the Complementary and Alternative Medicine Center at the Gyeongu City Health Center, 48 people agreed to participate in a questionnaire survey, presented before and after their aromatherapy, and the data were analyzed. When the people received aromatherapy at the Complementary and Alternative Medicine Center, they inhaled the aroma from a vaporizer and when at home, they inhaled from a tissue, gauze or washbowl. Two sessions per week (2 hrs./session) were provided at the Center in the total 1-month duration of the therapy. The oil made from a blend of clarysage, geranium, rose at a ratio of 3:2:1 was used for relieving stress, and the oil made from a blend of clarysage, lavender, and lemon at 2:2:1 ratio was used for relieving insomnia. The scores of stress of 92.5 17.5 points before aromatherapy significantly reduced to $87.4{\pm}4.2$ points after therapy(p<0.01), and the scores of insomnia of $2.5{\pm}1.2$ points before aromatherapy significantly reduced to $1.0{\pm}1.1$ points after therapy(p<0.01). The reduction in stress and insomnia from aromatherapy was more significant in those who were experiencing high levels of stress and insomnia. Therefore, stress and its related insomnia can be effectively relieved with proper application of aromatherapy. With benefits such as little side-effects, convenient and simple education, low cost, and the do-it-yourself feature. aromatherapy can be expanded into a self-management program for promoting health of the community people.

아로마요법의 스트레스 및 수면장애 감소 효과를 평가하기 위하여 경주시보건소 보완대체의학센타에서 1999년 7월부터 2000년 2월까지 매주 2회씩 1회 2시간씩 총 1개월 동안 아로마요법을 받은 48명을 대상으로 요법 실시 전후 통일한 양식의 설문지를 이용하여 자기기입식 설문조사를 실시하였다. 아로마요법 시행 전후의 스트레스 점수와 수면장애 점수를 비교한 결과, 스트레스 점수는 시행 전 $92.5{\pm}17.5$점에서 시행 후 $87.4{\pm}14.2$점으로 유의하게 감소하였으며(p<0.01), 수면장애 점수는 시행 전 $2.5{\pm}1.2$점에서 시행 후 $1.0{\pm}1.1$점으로 유의하게 감소하였다(p<0.01). 스트레스 점수는 연령별로는 40대 이상이 39세 이하보다, 종교가 있는 사람이 없는 사람보다, 직업이 없는 사람이 있는 사람보다, 주관적 경제상태는 '중'인 경우가 '상'과 '하'인 경우보다, 주관적 성격은 중간형 성격 소유자가 내성적 성격 소유자와 외향적 성격 소유자보다 시행 후 유의하게 감소하였다. 수면장애 점수는 연령, 교육 수준, 종교 유무, 직업유무, 주관적 경제상태, 주관적 성격, 만성질환 유무에 관계없이 시행 전보다 시행 후 모두 유의하게 감소하였다. 스트레스와 수면장애 정도가 심한 사람에게서 아로마요법으로 인한 스트레스와 수면장애 감소효과가 더욱 크게 나타났다. 따라서 적절한 방법이 아로마요법을 사용하면 스트레스와 수면장애를 효과적으로 해소시킬 수 있을 것으로 본다.