The Meditating Role of Job Satisfaction and Organizational Commitment in the Relationship between Each of Job Characteristics and Turnover Intentions of Shopping Center Employees

쇼핑센터 종업원의 개별직무특성과 이직의도 간의 관계에 대한 직무만족과 조직몰입의 매개작용

  • Yi, Hee-Yeong (Dept. Marketing Information, Andong Science College) ;
  • Lee, Myung-Kook (Dept. Marketing Information, Andong Science College)
  • 이희영 (안동과학대학 마케팅정보과) ;
  • 이명국 (안동과학대학 마케팅정보과)
  • Published : 2002.11.22

Abstract

The mediating role of job satisfaction and organizational commitment in the relationship between each of five job characteristics and turnover intentions was examined. Using Baron and Kenny(1986)'s approach for examining mediation hypotheses, results: (1) revealed that job satisfaction was a mediator in task significance-turnover intentions and autonomy-turnover intentions; (2) revealed that organizational commitment was a mediator in task identity-turnover intentions, task significance-turnover intentions, and autonomy-turnover intentions. The implications of the present findings were discussed.

본 연구에서는 쇼핑센터 종업원의 개별 직무특성과 이직의도 간의 관계에 있어 직무만족과 조직몰입이 매개작용을 하는지 여부를 검증하였다. 매개작용 검증을 위한 구체적인 방법으로는 Baron과 Kenny(1986)가 제시한 접근법이 사용되었다. 그 결과, 직무만족이 과업중요성과 이직의도 간의 관계 및 자율성과 이직의도 간의 관계를 매개하는 것으로 나타났다. 그리고 조직몰입은 과업정체성과 이직의도 간의 관계, 과업 중요성과 이직의도 간의 관계, 그리고 자율성과 이직의도 간의 관계를 매개하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 개별 직무특성과 결과변수 간의 관계에 있어 중요심리상태를 대체하는 다른 매개변수들이 존재할 수 있음을 보여 주는 것어다. 한편 실무적 입장에서는 직무충실화를 통해 종업원의 만족과 몰입을 이끌어 내고 이러한 만족과 몰입을 통해 이직율을 낮추는 방향으로의 인적자원관리가 요청된다고 하겠다.

Keywords