The Relationship Between Stress and Stress Symptoms among Elementary School Students

초등학생의 스트레스와 스트레스 증상간의 관계

  • Published : 2003.06.01

Abstract

The purpose of this study is primarily intended to examine the stress and physical, emotional and behavioral stress symptoms of elementary school students supply the basic data of intervention for children's health promotion. The subjects of this study were 616 students who were currently enrolled in 5th and 6th grade elementary school in Jeollabukdo ; 3 schools in J city and other 6 in 3 rural area. The data were collected by self-reported questionnaire from 3rd to 13th April 2002 and collected data were analyzed by SPSS WIN 8.0. The results of this study were as followings. 1. The mean score of stress that children experience was 2.73 and the most stressful factor was a friendship stress. The most frequently experienced stress were feel that a friends would leave them alone. 2. The mean score of stress symptom that children experience was 1.92 and the most stressful symptom was the emotion symptom. The most frequently experienced stressful symptom were feel fatigue of everyday. 3. General characteristics related to stress were showed significantly different according to sex(t=-3.243, p=.001) 4. General characteristics related to stress symptoms were showed significantly different according to sex(t=-2.268, p=.024), family circumstances(F=8.697, p=.000), academic scores(F=11.216, p=.000) and parental concerns on a child(t=-2.561, p=.011). 5. The relation between stress and stress symptoms showed a positive correlation, which was significant statistically(r=.453, p=.000). In conclusion, elementary school students experience various stresses and the stress symptoms have positive close connection with health problems. Therefore, to study the students stress and consequent symptoms further, it is recommended that we should subdivide and analyze the stressor and stress symptoms by proper areas. In the meantime, in order to promote children's health using the data in this study, we should develop the correlated program among individual, family, school and community while we are deeply concerned about and support children continuously.

Keywords

References

  1. 김무채. 우리나라 국민학생의 스트레스에 관한 연구. 서울대학교 보건대학원, 석사학위논문, 1993
  2. 김소현. 초등학교 고학년 아동의 일상생활 스트레스와 비행에 관한 연구. 부산대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2000
  3. 김영진. 초등학생의 스트레스 유형과 대처양식 발달. 전남대학교 교육대학원, 석사학위논문, 1999
  4. 명노학. 도농간 초등학생의 스트레스원과 대처전략에 관한 연구. 순천향대학교 산업정보대학원, 석사학위논문, 1999
  5. 박광수. 초등학생의 스트레스 요인 및 증후와 학교 적응과의 관계. 영남대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2000
  6. 백경애. 초등학교 아동의 스트레스와 사회적 지지와의 관계. 한국교원대학교 대학원, 석사학위논문, 1997
  7. 손정희. 초등학교 아동의 스트레스 유형과 그 정도에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원, 석사학위 논문, 1995
  8. 송의열. 일상스트레스에 대한 아동의 대처행동 연구. 건국대학교 대학원, 박사학위논문, 1995
  9. 신희선. 학령기 아동의 스트레스와 대응전략에 관한 연구. 대한간호학회지 1996 ; 26(4) : 808-817
  10. 오가실, 한정석. 스트레스 생활사건, 건강문제, 대응, 사회적 지지와의 관계연구. 간호학회지 1990 ; 20(3) : 414-428
  11. 우희정. 학령기 아동의 스트레스에 대한 이론적 고찰. 한국가정과교육학회지 1996 ; 8(2) : 43-51
  12. 이중석. 10대의 정신병리(상). 대전 : 대교출판사 ; 1992
  13. 이혜경. 대학생의 스트레스와 불안과의 관계. 이화여자대학교 대학원, 석사학위논문, 1989
  14. 임영식, 양돈규. 청소년 스트레스와 정신건강. 서울 :학지사 ; 1999
  15. 정승희, 정영숙. 초등학생이 일상생활 중 경험하는 스트레스 측정도구 개발. 전북대학교 논문집 1990 ; 42 : 237-243
  16. 정영숙, 정승희. 일부지역 초등학생의 스트레스와 대처행위 측정. 한국학교보건학회지 1996 ; 9(2) : 185-195
  17. 정원주. 아동기 스트레스원과 스트레스 대처행동 및 그 증상에 관한 연구. 건국대학교 대학원, 박사학위논문, 1997
  18. 조남진, 박인숙. 초등학교 아동의 스트레스 생활사건과 대처방식, 건강문제에 관한 연구. 아동간호학회지 1998 ; 4(2) : 193-206
  19. 조성숙. 초등학생의 스트레스 경험, 증상 및 대응 양식. 경북대학교 보건대학원, 석사학위논문, 2000
  20. 조정숙. 국민학교 어린이의 스트레스와 학교 생활 적응과의 관계. 인하대학교 교육대학원, 석사학위 논문, 1995
  21. 조양희. 초등학교 아동의 고민과 대처방식에 관한 연구. 강원대학교 대학원, 석사학위논문, 1998
  22. 최성윤. 아동기 스트레스에 관한 연구 : David Elkind의 성장압력요인을 중심으로. 한국교원대학교 교육대학원, 석사학위논문, 1992
  23. 최창호. 아동기 스트레스에 관한 연구. 전남대학교 교육대학원, 석사학위논문, 1993
  24. 한미현. 아동의 스트레스 및 사회적지지 지각과 행동문제. 서울대학교 대학원, 박사학위논문, 1996
  25. 허혜숙. 초등학교 고학년용 생활 스트레스 척도 개발 연구. 충남대학교 교육대학원, 석사학위논문, 1996
  26. 홍미경. 아동의 스트레스와 대처방법에 관한 연구. 제주대학교 교육대학원, 석사학위논문, 1998
  27. Applebaum SH. Managerial organizational stress : identification of factors and symptoms. Health Care Management Review 1980 ; 5 : 7-16
  28. Band EB, Weize JR. How to feel better when it feels bad : children's perspectives on coping with everyday stress. Developmental Psychology 1988 ; 24(2) : 247-253 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.2.247
  29. Medeiros DC, Poter BJ, Welch ID. Children under stress. New Jersey : Prentice-Hall Inc ; 1983
  30. Miller MJ, Tobacyk JJ, Wilcox CT. Daily hassles and uplift as perceived by adolescents. Psychological Reports 1985 ; 56 : 221-222 https://doi.org/10.2466/pr0.1985.56.1.221
  31. Parfenoff SH, Jose PE. Mearuring Daily Stress in Children. Paper presented at the biennial meeting of the society for research in child development 1989 ; 314-206
  32. Peterson AC, Kennedy RE, Sullivan P. Coping with adolescent, In Colten, M. E. & Core, S.(Eds), Adolescent stress. Aldine de Grayter New York 1991 ; 93-110
  33. Rabkin JG, Struening EL. Life events, stress and illness science 1976 ; 194 : 1013-1020
  34. Selye H. The stress of life. New york : Mcgraw-Hill ; 1976
  35. Yarcheski A, Mahon NE. Perceived stress and symptom patterns in early adolescent : the role of mediating variables. Research in Nursing and Health 1986 ; 9 : 289-297 https://doi.org/10.1002/nur.4770090406